Snapsale er en ny rubrikktjeneste, app og nettsted som forsøker å gjøre kjøp og salg av eiendeler enklere. Mobilappen finnes til Android og iOS. (Bilde: unknown)
Tjenesten henter automatisk inn rubrikkannonser fra sosiale medier, deriblant grupper for kjøp og salg av eiendeler på Facebook. (Bilde: skjermdump)
Snapsale har utviklet en løsning som lar privatpersoner annonsere gjenstander rett på Google eller Facebook, forteller daglig leder Erland Bakke.
Geir Engdahl forlot Google for å satse på appen SkyLib, som er videreutviklet til tjenesten Snapsale. (Bilde: Per Ervland)

Snapsale

Sterk tro på norsk IT-oppstart

Fikk 10 millioner kroner pluss drahjelp av Opera og Schibsted.

IT-oppstarten Snapsale.com fra Oslo har hentet inn smått utrolige 10 millioner kroner i offentlige tilskudd. Nå får de drahjelp for å lykkes i det store utlandet fra Opera Software og Schibsted.

Året er 2012. Geir Engdahl starter den sosiale lånetjenesten Skylib etter å ha jobbet tre år som utvikler av Googles pengemaskin, annonsesystemet AdWords i Canada.

Les saken: Droppet Google for egen app

Ideen kom etter en diskkrasj. Engdahl skulle bytte harddisk i mac-en sin og manglet riktig skrutrekker. Verktøysettet han endte opp med inneholdt langt flere skrutrekkere enn han trengte.

- Geir har mastergrad i anvendt matematikk og er en usedvanlig dyktig utvikler. Etter hvert fikk han mange til å legge inn objekter for utlån, men lyktes ikke helt med matchingen. Uten penger og markedsføring sto selskapet foran en usikker skjebne.

Det var da jeg traff ham, forteller Erland Bakke, som også var med å starte den sosiale budbiltjenesten Easybring (senere kalt Nimber).

Skylib er nå lanseringsklar med en ny tjeneste kalt Snapsale.com, som er en sosial rubrikktjeneste, altså kjøp og salg, med internasjonale ambisjoner.

Med Bakke ombord har investeringsviljen økt dramatisk.

Gründer og daglig leder i Easybring, Erland Bakke, har fått utenlandske investorer på kroken. Nå prises selskapet til 72 millioner kroner - etter rett over et halvt år i regulær drift.
Snapsale har utviklet en løsning som lar privatpersoner annonsere gjenstander rett på Google eller Facebook, forteller daglig leder Erland Bakke.

Hanket inn penger

Mediegiganten Schibsted kjøpte 20 prosent av selskapet i fjor. Siden har pengene trillet inn med bistand fra både Skattefunn-ordningen, Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

Sistnevnte ga 900.000 kroner i to runder med etablererstipend, før de klinket til med solide 8 millioner kroner gjennom IFU-ordningen (Industrielle forsknings- og utviklingskontrakter).

Dermed har Engdahl, Bakke og co. hentet inn over 10 millioner kroner, allerede før tjenesten og mobilappen er skikkelig lansert. Det er unikt i norsk sammenheng.

- Jeg har aldri vært borti sånne summer før. Prosessen med å hente inn penger begynte i fjor våres. Det var mye enklere enn det pleier å være. Det gikk overraskende raskt, sier Bakke.

Innovasjon Norge: - Vil ha mer av dette

Grethe Sofie Thøgersen er seniorrådgiver og kundeansvarlig for prosjektet hos Innovasjon Norge.

- Den kanskje viktigste styrken i prosjektet er at de har fått med så store internasjonale partnere som kan åpne dørene for globale markeder. Det er helt unikt. Sånne prosjekter ønsker vi å se flere av, virkelig, sier Thøgersen til digi.no.

Hun ønsker å avlive en myte om tilskudd til IT-bedrifter generelt, samt de som holder til på det sentrale Østlandet. Skylib er et Oslo-firma.

- Det er nok en veletablert myte at IKT ikke får mest tilskudd. IKT er faktisk den næringen som får mest tilskudd fra IFU-posten, i hvert fall i Oslo-regionen, sier rådgiveren.

De siste åtte millioner kronene er ment å utvikle tjenesten videre i samarbeid med Opera og Schibsted. Målet er å gjøre Snapsale klar for å erobre markeder i utlandet.

Geir Engdahl forlot Google for å satse på Appen SkyLib.
Geir Engdahl forlot Google for å satse på appen SkyLib, som er videreutviklet til tjenesten Snapsale. Bilde: Per Ervland
Alle som får IFU-tilskudd blir vurdert ut fra sentrale kriterier som hvor unikt prosjektet er, erfaring eller i praksis hvem som står bak, partnerne rundt og antatt potensial internasjonalt.

- I dette tilfellet er det den teknologiske plattformen til Skylib og teamet med Erland Bakke, Geir Engdahl og Olav Djupvik som har oppstartbakgrunn og exit-erfaring fra tidligere. Vi mener det også er en styrke at de har med seg en stor aktør på eiersiden, og en stor aktør som er villig til å forplikte seg, sier Thøgersen i Innovasjon Norge.

Slik rådgiveren forklarer det er Snapsale en rubrikktjeneste tilpasset mobile plattformer. Stikkord er tilgjengelighet og lav brukerterskel.

- Tjenesten gjør det betydelig enklere enn alle andre rubrikktjenester å kjøpe og selge objekter for privatpersoner. Så kan også objektene blir synlige i googlesøk hvis privatpersonene ønsker det, som også er noe vi synes er unikt og spennende, sier hun.

Jakter nye arbeidsplasser

Pengene Innovasjon Norge spytter inn er til odel og eie, det er ikke et lån som tilbakebetales. De kaller det en investering, men i motsetning til private investorer tar de ingen eierandel i selskapet som får midler.

- Det er penger som er til risikoavlastning for å gjennomføre et risikoprosjekt. Det er norske skattebetalere som investerer i Skylib. I håp om verdiskapning og arbeidsplasser i Norge. Hvis det kan resultere i at det bygges et kompetansemiljø rundt Skylib synes vi det er kjempeflott, sier Thøgersen.

Sosiale medier

Tilbake til Erland Bakke. Den teknologiske plattformen bak Skylib/Snapsale forklarer han slik:

- Vi mener vi har laget en unik plattform. Dette er en helt ny måte å tenke markedsplass hvor vi bruker Google, Facebook og Instagram som en akselerator. Vi jobber veldig aktivt med å automatisk kategorisere objekter, sier Bakke.

Ifølge ham er det uhyre mye maskinlæring inne i bildet.

- Jeg vil hevde at vi i Geir har Norges fremste innen maskinlæring med i teamet. Han var også med i informatikkolympiade og er hittil eneste nordmann med sølvmedalje derfra.

Umulighetslandet

Bakke forklarer at Opera Software har store inntekter fra andre rubrikktjenester i verden gjennom å promotere innholdet i mobilnettleseren Opera Mini. Det er slik de kom med som partnere.

- Vi skal finne noen markeder og teste det ut. Vi åpner i Norge, som blir et «umulighetsland» for oss siden Finn.no er så sterke. Målet er å gjøre erfaringer, prøve og feile de neste 4-5 månedene mens vi gjør grundige landanalyser. Så er målsetningen å raskt gå internasjonalt, men først må vi gjennom testing og se hvordan brukerne tar tak i produktet, sier han.

Han peker også på en hovedkonkurrent og en ny utvikling som har skjedd det siste året, nemlig at privatpersoner i større grad enn før bruker grupper på Facebook til kjøp og salg.

- Det finnes over 3.000 slike kjøp og selg-grupper. En av teoriene vi jobber med er at grunnen (til at folk velger Facebook fremfor for eksempel Finn.no) er enkelheten i det. I vanlige rubrikktjenester bruker man lenger tid på å legge inn objekter. Det er tidkrevende og kjedelig.

«Boost»

- I stedet for å lukke oss som tjeneste og finne kjøpere og selgere sprer vi det i alle kanaler. Du kan slenge på en hashtag og en pris på et bilde av en kopp du vil selge på Instagram, eller en macbook du ønsker å selge. Så drar vi tak i objektet, legger det inn i vår tjeneste og finner kjøperne via Google. Du slipper å tenke på kategorisering, det gjør vi automatisk, sier Bakke.

Fordelen ifølge ham er at kjøper og selger skal slippe å legge inn en masse informasjon, de slipper å tenke på innlogging, og de slipper å tenke på distribusjon av annonsene.

- Hvordan skal dere tjene penger på dette konseptet?

- I starten kommer vi til å tilby mye uten kostnad. Det er for å promotere oss og få til matchen mellom kjøper og selger. Når du legger ut et objekt hos oss får du også et «boost»-alternativ du kan velge å betale for, som gir økt eksponering på Facebook og Google. Da tar vi en tredjedel av det vi booster annonsen for. Ellers er det en gratis rubrikktjeneste, sier Erland Bakke.

Les også: - Frykten for å mislykkes sitter dypt

Til toppen