Sterk vekst for kinobilletter på nett

Salg over Internett har fått full aksept, og vokser i rekordfart. Filmweb.no rapporterer at kjøp av kinobilletter på Internett har økt med 25% fra januar 2005 til januar 2006. Kinoene i Oslo og Bergen har størst vekst, og Bergen Kino topper utviklingen.

- Vår siste brukerundersøkelse fra februar viser at nærmere 75 prosent av Filmwebs brukere faktisk kjøper kinobilletter på portalen. Dette viser at handel på Internett har oppnådd en generell aksept og akselerer,

90% bruker Filmweb som informasjonskilde før de bestemmer seg for film- og billettkjøp. Selve kinoprogrammet er viktigst, i tillegg til å lese om filmene og se filmtrailere. Over 60% svarer at de også bruker Filmweb som informasjonskilde om DVDer med filmtrailere, omtale og anmeldelser.

Nærmere 80% har bredbåndsinternett hjemme, og 84% av bestillinger på nett foregår hjemmefra. - Filmtrailere brukes svært ofte som grunnlag for bestilling. Siden vi profilerer oss med at filmopplevelsen starter på Filmweb har vi naturligvis trailere på helskjerm, sier Harald Løbak Sæther, adm.dir. i Filmweb.

Brukerne domineres av jenter (65,8%), og flertallet er i alderen 15-34 år med en topp på 20-24 år. - For ungdom har Filmweb etablert seg som første informasjons- og bestillingskanal for alt som har med film å gjøre. Men at jentene dominerer kan være at det i stor grad er de som tar initiativ og organiserer sosiale aktiviteter som kinobesøk.

Filmweb har i dag over 500 000 brukere og det selges nærmere 5500 kinobilletter hver dag via portalen.

Til toppen