Sterk vekst for noen få nettsteder

Hjemmesurfingen i Norge steg svakt i november, men TV 2-interaktiv-sjef Gunnar Stavrum og en håndfull andre kan virkelig juble.

Ferske tall fra analysebyrået ACNielsen Norge viser en svak, men tydelig vekst på noen prosent i bruken av Internett hjemmenfra. Men en håndfull nettsteder kan virkelig glede seg.

Tallene fra ACNielsen er meget nøyaktige, for de er ikke basert på hva folk husker. Systemet måler med en programvare surfingen på over 3000 hjemme-PCer i Norge. Vinneren i november er TV 2s internett-sider med Gunnar Stavrum i spissen. Selskapet har satset hardt på interaktivitet og mye video. Dette har gitt en vekst i antall brukere fra oktober til november på 15 prosent (251,578 hjemmesurfere).


Også Scandinavia Online (SOL), kongen på det norske Internett, som gjør et skikkelig rykk. 821.471 forskjellige hjemmebrukere var innom www.sol.no minst en gang i november. Dette er vekst på 55.000 brukere eller syv prosent. Også SOLs søkemotor Kvasir vokser pent med ti prosent til 348,037 brukere.

I tillegg gjør Verdens Gang AS et pent hopp på seks prosent.
Spray.no og DinSide AS er taperne blant de mest populære tjenestene på nettet. Spray faller fra 15 prosent til 144.000 besøkende og dinside.no faller nesten det samme ned til 146.000 besøkende.

Til toppen