Sterk vekst for resten av PC-markedet

De fleste leverandørene løftet PC-salget i fjor, men Fujitsu Siemens opplevde et fall.

PC-salget er en stor del av IT-salget og gir en god pekepinne på resten av markedet. Nå kommer tallene for 2004 og de dokumenterer lyse sider.

digi.no kunne fredag fortelle at Dell Norge løftet sitt PC-salg med hele 36,5 prosent i fjor. Om HP har klart å beholde sitt forsprang er ikke klart, HP har foreløpig ikke lagt frem tall.

Nå strømmer tallene fra de andre store leverandørene inn.

Den største overraskelsen er at Fujitsu-Siemens faller, noe som er svært alvorlig i et marked som vokser. Fujitsu-Siemens solgt 109.500 maskiner i 2004 og endte opp på 107.600 maskiner i fjor, et fall på to prosent.

- Vi har hatt leveringsproblemer på konsumentsiden i november og desember. Så det har nok gått litt utover julesalget, sier Andreas Tollefsen i Fujitsu-Siemens til computerworld.no.

Acer derimot mer enn doblet salget fra 2004 og endte opp på 84.180 maskiner, forteller selskapet til Finansavisen.

Dell solgte 125.500 stasjonære og 84.800 bærbare PC-er i 2005, noe som gir en total på 210.300 PC-maskiner. Dette gir en vekst på 36,5 prosent fra 2004.

    Les også:

Også Lenovo løfter salgtet i frisk fart. Selskapet solgte 72.670 maskiner i fjor, en vekst på 31 prosent fra 2004, skriver Finansavisen.

Packard-Bell solgte nesten 42.000 maskiner og Komplett solgte 20.000 ferdige PCer i fjor.

Til toppen