Oslo Børs er blant referansekundene til Varnish, i tillegg til blant annet Facebook, BBC og New York Times.

Sterk vekst for Varnish

Det norske programvareselskapet kommer høyt opp på uavhengig global oversikt.

I en pressemelding opplyser det norske programvareselskapet Varnish Software at de i fjor økte sin omsetning med 64 prosent til 6,5 millioner kroner. Omsetningen fra support og vedlikehold ble doblet, og antall nye kunder økte med 60 prosent.

Varnish leverer løsninger i åpen kildekode for å akselerere innholdsleveranse fra nettsteder, såkalt «web accelerator / reverse proxy caching server».

Analyser gjennomført av australske Builtwith bekrefter den internasjonale framgangen til Varnish. Builtwith har spesialisert seg på å samle og analysere informasjon om hvilke tekniske løsninger som brukes av nettsteder verden over.

Brukerstatistikken som Builtwith har samlet om Varnish viser at den norske løsningen brukes av over 530 000 nettsteder verden over. Blant verdens mest besøkte nettsteder, har bruken av Varnish økt med 38 prosent det siste året.

På Builtwiths oversikt over nettsteder som bruker tilsvarende teknologi, kommer Varnish på sjuende plass. Listen over verdens tjue mest utbredte cache-løsninger for webservere ser slik ut per 22. februar i år, rangert etter antall brukere:

Bilde: Builtwith, februar 2012
Administrerende direktør Per Buer i Varnish tror det nye London-kontoret vil bidra til global vekst også i 2013.
Administrerende direktør Per Buer i Varnish tror det nye London-kontoret vil bidra til global vekst også i 2013.

Analysen til Builtwith viser at omtrent halvparten av nettstedene som bruker Varnish tilhører segmentene media, næringsliv og underholdning, i denne rekkefølgen.

Blant referansekundene Varnish oppgir, er Facebook, BBC, Business Insider, New York Times og Oslo Børs, i tillegg til de fleste større aktører innen medier i Norge.

Administrerende direktør Per Buer i Varnish sier seg godt fornøyd med utviklingen i 2012. Han har store forventninger til videre internasjonal vekst, ikke minst som følge av London-kontoret som selskapet etablerte i desember i fjor.

– Vi er trygge på at vi skal klare å ta enda større markedsandeler ved å komme tettere på beslutningstagere i internasjonale virksomheter fra London. Mange interessante samtaler er allerede innledet med mange spennende kunder, sier Buer.

Til toppen