Sterk vekst i Aspiro på nye mobile tjenester

Norske Aspiro brer seg ut i verden på spill og tv-klipp til mobilen, og opplever sterk vekst.

Den norske innholdsleverandøren Aspiro har vokst kraftig gjennom de siste årene på salg av morgendagens mobile tjenester.

Selskapet har vokst gjennom flere oppkjøp og fusjoner. Aspiro fusjonerte i 2004 med Schibsted-eide Inpoc og Schibsted er en stor eier i selskapet.

Sommeren 2005 ble Rubberduck Media Lab kjøpt av det norske mobilinnhold-selskapet Mobile Media Company, men MMC klarte ikke å betale for selskapet.

Rubberduck, som tilrettelegger og eier serverne som streamer ut nesten all mobil video i Norge, ble deretter solgt til innholdsleverandøren Aspiro.

I dag har Aspiro 135 ansatte i syv land. Omsetningen i fjor var 450 millioner kroner, 400 millioner i 2005, mens i 2004 var omsetningen bare 130 millioner kroner, forteller administrerende direktør Gunnar Sellæg til digi.no.

Mobile innholdstjenester er et av de områdene som vokser kraftigst innen IT-bransjen. Nå skal Aspiro ha 20 nye medarbeidere, både på utvikling og salgssiden.

Det er spesielt på musikknedlastinger Aspiro vokser med 1000 til 2000 nedlastinger per dag. Mange bruker mobilen sin som MP3-spiller, og det vil fortsette å vokse, tror Sellæg.

I tillegg vil mobilen i stadig større grad fungere som en mini-PC til Internett, der brukerne laster ned alt fra nyheter til underholdning.

Sellæg forteller at Aspiro i januar lansert en tjeneste sammen med tre mobiloperatører som streamer 12 tv-kanaler.

– Jeg har selv vært tvilende til om mobiltelefonen virkelig kan gi en seeropplevelse på tv-klipp, men det er overraskende bra kvalitet og lett å få med seg korte klipp, sier Sellæg.

Dette er tjenester fra Rubberduck som foreløpig er tilgjengelig i Sverige.

Andre mobile tjenester i vekst er spill, underholdning og lynmeldinger som lanseres sammen med Djuice Telenor.

Det som viser en liten tilbakegang er de enkle polyfoniske ringetonene. Brukerne ønsker i større grad individuelle ringetoner og såkalt ring back tone, som er en låt som blir spilt i stedet for summetonen.

Den som ringer får dermed mottakers favorittmusikk i stedet for pipet. Denne tjenesten er foreløpig ikke så mye brukt i Norge, men skal være svært utbredt i Sør-Korea.

I tillegg har personlige hilsninger med animasjoner, lyd og bevegelser nå tatt av. Animert hilsen koster 25 kroner, fargebilde 20 kroner og spill fra 30 til 50 kroner.

Sellæg forteller at julehilsen, nyttårs- og valentinehilsninger topper dager med god omsetning.

På valentinerdagen ble salget tredoblet i Sverige, og litt over en dobling i snitt i alle de syv Aspiro-landene.

Aspiro er representert i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum; Estland, Latvia og Litauen.

Til toppen