Sterk vekst i norsk ehandel

Nå begynner vi virkelig å handle på nettet. Kanskje har salget doblet seg fra i fjor. Her er tallene fra eforum.

Estimater fra bransjeforeningen eforum kan indikere en dobling i netthandel siden i fjor, men tallene er usikre.

- Vi har forbedret undersøkelsen og spør nå folk om de har handlet på konkrete vare og tjenestegrupper, noe som kan gjøre at folk husker bedre og at tallene i 2002 hadde vært høyere, sier eforum-sjef Agnes Beate Steen Fosse til digi.no.

Men med alle forbehold - tallene MMI har samlet inn for bransjeforeningen tilsier en dobling fra i fjor. Da indikerer tallene at norske kunder handlet varer og tjenester for 1,8 milliarder kroner på norske og utenlandske nettbutikker.

Nå viser tallene for tredje kvartal et løft til 3,85 milliarder kroner. Dette gir god grunn for de norske nettbutikkene som blant annet Komplett.no til å glede seg til julehandelen, som alltid gir et kraftig løft.

Undersøkelsen spør bare folk om hva de har handlet og inkluderer dermed noen kjøp gjort på jobben, gjør Steen Fosse oppmerksom på.

- Jeg har ringt rundt til mange av nettbutikkene og har fått bekreftet at tallene stemmer ganske bra, men innenfor noen kategorier kan antall handlende og snittsummer være noe for høyt. For spill er tallene nok for lave - dette er et område der folk ikke alltid innrømmer hvor mye de bruker, mener eforum-sjefen.

Hun påpeker at nå er det neste lik fordeling mellom menn og kvinner - kvinner utgjør 47 prosent av de som handler på nett.

Tabellen under viser noen vare og tjeneste-kategorier med snittkjøp og antall handlende - for tredje kvartal i år samt totaltallene for kvartalet.



Til toppen