Ifølge resultatmeldingen fra Tandberg ASA foreligger det ikke markedstall for første kvartal i år, men for fjerde kvartal 1998 skal konsernets globale markedsandel ha økt fra 10,1 prosent til 12 prosent. Produktmiksen opplyses å ha vært tilnærmet stabil i perioden, der 65 prosent av salget oppgis å være videokonferansesystemer for møte- og konferanserom.
Tandberg omsatte for over 80 millioner kroner bare på det nord-amerikanske markedet i første kvartal - en formidabel økning på 80 prosent fra samme periode i 1998. Tandbergs forhandlere kan mellom annet skilte med leveranser til store virksomheter som Hitachi og FBI - dessuten har NuVision levert 170 systemer til blant andre AT&T Solutions, BIC, Office Depot, Fuji og Victoria's Secret, alle nye kunder.
Også i det europeiske markedet viser Tandberg omsetningsøkning fra første kvartal i fjor til samme periode i år - nærmere bestemt med 45 prosent til 35,1 millioner kroner. Skandinavia og Storbritannia er fremdeles selskapets største markeder, selv om Sentral-Europa kan skilte med den kraftigste veksten målt i prosent (80).
I løpet av første kvartal har Tandberg ansatt 20 nye selgere, og 60 prosent av selskapets bemanning arbeider nå innen salg, markedsføring og kundestøtte, melder selskapet.
TABELL: Tandberg-konsernets resultat 1. kvartal 1997. Alle tall i millioner norske kroner.
RESULTAT (MILL. NOK) | JANUAR-MARS '99 | JAN.-MAR. '98 | JAN.-DES. '98 |
Driftsinntekter | 120,2 | 71,5 | 434,8 |
Driftsresultat | 11,4 | (6,5) | 12,7 |
Netto finans | 2,0 | 1,5 | 10,3 |
Resultat før skatt | 13,4 | (5,0) | 23,0 |