Sterkt resultat for Lenovo

Høyt salg i Kina sørget for nær dobling av resultatene.

Den kinesiske PC-giganten Lenovo, som i 2004 kjøpte IBMs PC-divisjon, leverte torsdag morgen tall for andre kvartal.

Selskapet kunne rapportere om et nettoresultat på 108,8 millioner dollar, 594,3 millioner kroner. Samme kvartal året før var tilsvarende resultat på 54,9 millioner dollar, 299,8 millioner norske kroner. Omsetningen steg 15 prosent i samme periode til 5,92 milliarder dollar, 32,3 milliarder norske kroner.

Resultatene er ifølge Bloomberg News bedre enn det analytikerne hadde forventet.

Lenovo har satset betydelig på markeder som Brasil og Russland, samt at de har hatt en svært god salgsutvikling i sitt hjemmemarked Kina. Også i USA har selskapet nytt godt av at selskaper nå oppgraderer sine PC-parker.

Selskapet er mer fokusert inn mot bedriftsmarkedet enn rivaler som HP og Dell, og har en markedsandel på 12 prosent, rett bak Dell. Det er Hewlett Packard som er den største aktøren med 17,5 prosent av verdens PC-marked. Gartner har imidlertid meldt om skuffende PC salg i årets andre kvartal.

    Les også:

Til toppen