Steve Jobs: Gi meg 90 dager

Som siste hovedtaler på Seybold-konferansen ba Steve Jobs (bildet) om at Apple-brukere må stole på ham. Han lovet at fundamentet for et lønnsomt Apple vil være på plass i løpet av 90 dager.

Dermed forsøker Jobs å skaffe arbeidsro til å få Apple på skinner igjen. Jobs´ tale var knapp på detaljer og rik på visjoner.

Han hadde fått meg seg toppfolk fra Adobe, Quark, og Macromedia på scenen for å støtte sin visjon. Disse selskapene har fått innblikk i Jobs' snuplan for selskapet og uttrykte tillitt til selskapet.

- Det jeg har sett under samtaler med folk i Apple, er et enormt fokus, sa John Warnock, administrerende direktør i Adobe. - De er opptatt av kunder igjen.

Jobs forsikret at Apple ikke vil kutte ut Mac OS så snart Rhapsody kommer, men fortalte at selskapet vil lansere Rhapsody etter tidsplanen. Han beskrev en slags flytende overgang fra Mac OS til Rhapsody, med Rhapsody i første omgang beregnet på serversiden og i tyngre brukermiljøer.

Jobs sa at Rhapsody vil spre seg i markedet på samme måte som Windows NT har gjort i PC-verdenen.

Hva forholdet til Microsoft angår hadde Jobs også sitt å si.

- Vi behøver ikke bli en del av Microsofts familie, men vi må normalisere forholdet, sa Jobs.

Han pekte på at Microsofts Internet Explorer vil få Apple innovative fargesystem slik at det blir lettere å implementere konsekvente fargeløsninger på Internett.

Jobs understreket at selskapet vil sette ytterligere fokus på publishing- og skolemarkedene, de to viktigste Apple-markedene. Han sa også at Apple skal bli flinkere til å følge opp utviklere, forbedre Apple konsumentorienterte computere, kvesse produktporteføljen ytterligere, og jobbe tett med Sun for å utvikle bedre Java-produkter.

Til toppen