Stig Herbern slår Zalto for unge SMS-brukere

Telenor vil ikke sitte å se på at nye mobilaktører tapper selskapet for unge mobilkunder."Zalto.com" skal demme opp for tap av tenåringene og skilles ut som et eget datterselskap. Stig Herbern er i førersetet.

Organisatorisk er Zalto Communications en del av Telenor Mobile Communications og bygges i første rekke som en ren norsk tjeneste som et alternativ til de tradisjonelle kontantkort.

Zalto er også Stig Herberns comeback i Telenor-trøya, ved at han er headhuntet til rollen som styreleder. I tillegg er han den foreløpig første private investoren i Telenors mobilsatsing i Norge, og har skutt inn 5,5 millioner kroner i bytte for 8,5 prosent av aksjekapitalen.

Herbern sa på en pressekonferanse mandag at Zalto.com lanseres som varemerke sammen med WAP-portalen djuice, uten at det nødvendigvis er en sammenheng mellom de to produktene.

Markedsdirektør i Zalto, Marit Roheim, sier at Zalto.com så langt har 25.000 registrerte brukere i Norge, men målsettingen er 100.000 brukere i løpet av året.

Hun forteller at 70 prosent av brukerne er i 14-25 års alderen, som i stor grad bor i tettbygde strøk og bruker Zalto.com fra hjemstedet eller studiestedet et par ganger i uka

- Herbern sier at målet også er at inntekten per bruker skal øke som følge av nye tjenester. Zalto.com kan sammenlignes med en ren RingKontantjeneste, men som styres fra Internett. Der kan brukerne lage sin egen nettside med moduler som foreslås av Telenor, slik at en kan kontrollere bruken av sitt eget abonnement. Telenor tilbyr også "zaltoer" som er bonuspoeng som oppnås ved bursdager, verving av nye kunder og lignende.

Zalto Communications har en åpningsbalanse på 120 millioner kroner og har en kontantbeholdning på 60 millioner kroner og vil starte virksomheten i Norge. Men tjenesten er lett å oversette til andre markeder, noe som er sannsynlig med andre samarbeidspartnere.

- Dette er et tøft beite som kjennetegnes ved at vi må investere en del på forhånd, spesielt ved en internasjonal lansering, sier Herbern, som hentet selskapets administrerende direktør, Morten Krarup Hansen, fra Tele Danmark. Men det var bare fordi de to kjente hverandre, sa Herbern.

Zalto.com ble testlansert i Smart Club ved juletider og fikk så god respons at distribusjonsleddet nå utvides til andre kanaler som platekjeden Hysj-hysj, 7-11 og Narvesen.

Viseadministrerende direktør i Telenor Mobile Communications, Morten Karlsen Sørby, sier at Telenor ikke har konkrete planer om å lansere Zalto.com i det internasjonale markedet, men også at det ikke er noe i veien for dette.

- Nå er målet først å bygge opp en effektiv organisasjon med enkle produksjons og betalingsløsninger.

Karlsen Sørby sier at konseptet er så bra at en har valgt å skille det ut fra selskapets øvrige virksomhet, for å bidra til å få fullt fokus på tjenesten.

Herberns ønske er kunder som raskt tar i bruk nye løsninger og tjenester på mobiltelefonen, og sier at produktene skal pakkes slik at enkeltkundene får personalisert sitt ringemønster til sitt eget bruk og sine egne behov.

Til toppen