Stillingsannonser i Ernie, Mad og Larson

Når bedrifter skal søke etter sårt tiltrengte IT-medarbeidere må kandidatene nås på hjemmebane. Flere store IT-selskaper i Sverige setter stillingsannonsene sine på trykk i tegneseriehefter.

Serieforlaget Egmont i Sverige, som blant annet utgir tegneserieheftene Mad og Ernie (og tidligere også Larson), har siste halvår solgt stillingsannonser i disse bladene. Frekvensen er ikke like høy lenger, i og med at Egmont ikke lenger står bak utgivelsen av Gary Larsons tegneserier.

Flere store IT-selskaper har valgt å annonsere i tegneserier beregnet på unge og voksne. Donald Duck er ikke like attraktivt som rekrutteringskanal. Men gjennom bladene Ernie, Mad og Larson treffer selskapene målgruppen. Og de treffer målgruppen på et tidspunkt der sannsynligvis ingen av de aktuelle kandidatene regner med å se en stillingsannonse; nemlig i tegneseriene.

Stefan Von Szokolay, som er salgssjef i svenske Egmont, forteller til digi.no at de bare har fått positive tilbakemeldinger på jobb-annonsene i Ernie, Mad og Larson. Spesielt Larson har vært et populært blad å annonsere etter IT-folk i, da dette har en litt eldre målgruppe enn de andre bladene.

Compaq er blant de selskapene som har forsøkt å kapre nye medarbeidere gjennom humor-bladene. Henrik Bergqvist,som er personalsjef i Compaq Sverige, innrømmer overfor digi.no at responsen ikke har vært overveldende.

- Vi har nok verken solgt flere datamaskiner eller ansatt noen direkte på grunn av annonsene i tegneserieheftene. Men vi har blitt lagt merke til. Fått oppmerksomhet. Mange av leserne synes det var morsomt. Sånn sett har vi jo fått valuta for pengene våre. Vi fikk noen "glada tilrop", forteller Bergqvist.

Han tror stillingsannonsene fungerte mer som "profilannonser" i dette tilfellet. - Man skiller seg litt ut. Det var frekt og morsomt, sier han.

Bergqvist legger til at det jo finnes mange muligheter for denne typen annonsering. - Man har jo Donald Duck og Fantomet... Alt ettersom hvilken målgruppe man er interessert i å nå.

Flere utradisjonelle rekrutteringsmetoder kan du lese om her:


Cell drar på by'n for å finne nye medarbeidere

Til toppen