Hans Vestberg formidler fortsatt betinget optimisme. Han tror på 4G/LTE-kontrakter i Russland og Kina, og investerer innen tv og medier for å klatre i verdikjeden. (Bilde: Angel Navarrete/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

Stillstand hos Ericsson

Kvartalstall gjenspeiler den harde konkurransen.

I et marked i sterk vekst står Ericssons omsetning stille på 55,3 milliarder svenske kroner, det som i andre kvartal i fjor, går det fram av regnskapet for andre kvartal (pdf, 37 sider) som selskapet offentliggjorde i dag.

Toppsjef Hans Vestberg peker på at korrigert for valutasvingninger, øker omsetningen med 7 prosent.

Innen nettverk og globale tjenester, Ericssons suverent største satsingsområder, vokser omsetningen med henholdsvis 1 prosent til 28,1 milliarder kroner og 3 prosent til 24,1 milliarder kroner, uten valutakorreksjon.

Driftsresultatet fratrukket inntekt fra fellesselskap er ned 24 prosent til 2,5 milliarder kroner. Inkludert fellesselskap er den opp 19 prosent til 2,5 milliarder kroner. Netto resultatet er opp fra 1,2 til 1,5 milliarder kroner. Analytiker Hannu Rauhala i Pohjola Bank i Helsinki sier til Bloomberg at lønnsomhetsutviklingen likevel er skuffende. Selv om han anbefaler å kjøpe Ericsson-aksjen, falt kursen i morgentimene da tallene ble kjent. Aksjen sluttet gårsdagen på 79,50 kroner og ligger i skrivende stund i underkant av 76,50.

Vestberg uttrykker optimisme med tanke på 4G/LTE i Russland og Kina, og sier seg oppmuntret av at å ha nådd milepælen én milliarder abonnenter i Ericsson-driftede nett.

Selskapet satser på å bedre inntjeningen gjennom investeringer innen tv og medier, og er i ferd med å overta Mediaroom fra Microsoft samt selskapet Red Bee Media.

– Den makroøkonomiske situasjonen i Europa forblir utfordrende. Den politiske usikkerheten i deler av midtøstenregionen, for eksempel Egypt, øker. Likevel er de grunnleggende langsiktige perspektivene i bransjen fortsatt tiltrekkende, og vi har en god posisjon med tanke på fortsatt støtte til våre kunder i et IKT-marked i endring, sier Vestberg.

Rapportens oversikt over den regionale fordelingen av Ericssons omsetning viser kraftig vekst – 18 prosent – i selskapets største marked Nord-Amerika, der erkekonkurrenten Huawei i praksis er utelukket av politiske grunner. I Nord-Europa og Sentral-Asia faller omsetningen med 19 prosent, i India med 25 prosent og i Nordøst-Asia (Kina) med 21 prosent.

Til toppen