Stopp i kundeveksten for Netcom

NetCom leverte svake tall for første kvartal. Mobilselskapet sliter med kundevekst, lavere priser og valutaproblemer.

Mobiloperatøren NetCom leverer svake tall for første kvartal. Selskapet fikk lavere salg og svakere resultat enn samme periode i fjor.

Omsetningen endte på 1,442 milliarder svenske kroner i første kvartal mot 1,515 milliarder kroner i samme periode i fjor. Driftsinntektene endte på 49 millioner svenske kroner, ned fra 81 millioner kroner i fjor.

Selskapet sliter med kundevekst, lavere priser og valutaproblemer. Selv om omsetningen i norsk valuta økte med åtte prosent, blir omsetningen lavere omregnet i svenske kroner. Lavere priser reduserte dessuten omsetningen med sju prosent, skriver TeliaSonera i kvartalsrapporten.

Det er dårlig kundevekst i NetCom. Antall kunder falt fra 1,195 milloner kunder til 1,190 millioner kunder. Selskapet mistet 5000 kunder fra første kvartal i fjor, og det er i første rekke kontantkortkundene som går fra selskapet.

Gjennomsnittslig inntekt per kunde per kvartal (ARPU) sank til 334 norske kroner mot 337 kroner i første kvartal i fjor. Antall tekstmeldinger er omtrent på samme nivå 74/kunde mot 70 per kunde i fjor.

Til toppen