JUSS OG SAMFUNN

Stopper Telenor-kampanje for andre gang

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon slår ned på Telenors nye villedende kampanje.

4. apr. 2008 - 08:16

I februar stoppet Forbrukerombudet Telenors markedsføringskampanje for FriVenner. Nå har Telenor lansert en ny kampanje for det samme abonnementet. Forbrukerombudet anser også denne kampanjen for å være villedende og dermed et brudd på markedsføringsloven.

- Jeg ser alvorlig på at Telenor på nytt går i gang med en kampanje som gir inntrykk av at FriVenner-abonnementet er billigere enn hva det faktisk er, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet har varslet Telenor om forbudsvedtak og tvangsgebyr, dersom reklamefilmen ikke stoppes og Telenor ikke skriftlig bekrefter at de vil innrette seg etter Forbrukerombudets standpunkt i fremtiden. Telenor opplyste i et brev til Forbrukerombudet 1. april at de har stoppet den aktuelle kampanjen.

I tv-reklamen for FriVenner-abonnementet er følgende tekst hovedbudskapet: «Ring alle Telenors mobilkunder for 0,-».

Først etter at hovedbudskapet er presentert, opplyser en voiceover at det er minuttprisen som koster 0 kroner. Denne opplysningen kommer for øvrig samtidig som man over kort tid blir vist en prisliste med en rekke priselementer.

Startavgiften per samtale er på 0,89 øre, og i tillegg må kunden betale en fast avgift på 49 kroner i måneden. Dermed blir det ikke gratis å ringe, slik kunden først kan få inntrykk av.

Reklamen sier heller ingenting om at Telenors Djuice-abonnenter ikke er omfattet av FriVenner-ordningen.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er oppgitt over Telenors markedsføring.

- Hovedfokuset i reklamen er at prisen for samtaler til andre Telenor-kunder er 0 kroner, altså gratis. Dette er en direkte feilopplysning som kan være egnet til å villede forbrukerne, sier Thon.

Det vil koste kunden dyrt å ta Telenors hovedbudskap «Ring alle Telenors mobilkunder for 0,-» bokstavelig, poengterer forbrukerombudet.

- Å ringe 2 millioner Telenor-kunder med FriVenner-abonnementet koster faktisk 1.780.049 kroner om man tar alle samtalene i løpet av én måned. Dermed er det etter min mening ganske grovt å gi inntrykk av at prisen for dette er 0 kroner, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.