Et tjenestenekt-angrep satt Gjensidige ut av spill i tre timer. Forsikringsgigantens leverandør Evry melder om en mangedobling i antall angrep.

Stoppet Gjensidiges nettsider

Tjenestenekt-angrep lammet forsikringsgigant.

Oslo (NTB): Næringslivet i Norge har aldri vært mer utsatt for hacking og angrepene er mer alvorlige enn før. For to uker siden ble forsikringsselskapet Gjensidige rammet.

Kundene i Gjensidige fikk ikke tilgang til nettbank eller egne forsikringer onsdag ettermiddag for snart to uker siden. I rundt tre timer skal nettsidene ha ligget nede fordi Gjensidige var under et massivt angrep fra hackere, skriver Dagens Næringsliv.

Kommunikasjonsdirektør Cecilie Ditlev-Simonsen i Gjensidige vil ikke gi hackerne mer oppmerksomhet enn nødvendig, og sier lite om det som rammet dem.

– Systemene fungerte som normalt etter tre timer og vi er glade for å ha avverget at det ble mer alvorlig, sier hun.

Ifølge Dagens Næringsliv skal det ha vært et godt planlagt angrep.

– Kripos ble varslet umiddelbart og en skriftlig anmeldelse blir utarbeidet så snart vi har fått detaljene fra vår IKT-leverandør, opplyser Ditlev-Simonsen.

Gjensidiges IT-system er driftet i samarbeid med Evry, som håndterer sikkerheten for flere av Norges største bedrifter. Evry har merket seg at angrepene mot norske bedrifter mangedoblet de siste fem årene.

– Vi har brukt store ressurser på å utvikle verktøy og metoder som skal identifisere og stoppe angrep. Først gjelder det å finne ut om angrepet er ondsinnet eller om det bare skyldes stor trafikk mot en enkeltside. Hvis vi oppdager det tidlig, så kan vi avverge et større angrep. Det klarer vi i de fleste tilfeller, sier Remman. (©NTB)

Til toppen