Stoppet salget av GF 788

Ericsson har store problemer med sin minste mobiltelefonmodell GF 788. En sak er at Ericsson ikke klarer å innfri etterspørselen av telefonen. Verre er det at tekniske problemer med GSM fase 2-tilpasning har fått operatører til å stoppe salget av GF 788.

Det statlige televerket i Australia, Telstra, er én av operatørene som har stoppet salget av Ericssons storselger GF 788. I følge Telstra er ikke Ericsson-telefonen kompatibel med operatørens digitale mobilnett.

GF 788 ble lansert i Norge 3. mars i år, men i Australia kom den først for noen få uker siden. Ericsson har allerede svidd av seks millioner kroner i en markedsføringskapanje for telefonen på australsk TV, og kundepågangen er stor. Fra Ericsson i Stockholm opplyses det at omlag 20.000 telefoner nå er på vei ut i australske butikker. Da passer det svært dårlig at det statlige televerket setter foten ned for produktet.

- Det stemmer at Telstra stoppet salget av GF 788, bekrefter markedssjef Jan Ahrenbring i Ericsson Mobile Phones overfor digi. Han toner imidlertid problemet og sier at det er snakk om en programvarefeil som nå langt på vei er rettet opp.

- Vi har hatt liknende problemer med GF 788 i Comviqs nett her i Sverige. Det dreier seg om mispass mellom den nye mobiltelefonens mange finesser som krever full GSM fase 2-funksjonalitet. Dette er utvidete servicefunksjoner som i første rekke dreier seg om datarelaterte egenskaper - eksempelvis SMS (tekstmeldinger), faks, call line identity, alternate line service (to nummer på samme SIM-kort), multi party calling (flere personer snakker sammen samtidig) og liknende. Ikke alle operatørene er like flinke til å følge opp med nettjenester som takler de nye telefonene, sier Ahrenbring.

Han sier at Telstra nå har fått oppgradert fase 2-funksjonaliteten i sitt nett med ny software og at televerket i dag har gjenopptatt salget av GF 788. De andre to mobiloperatørene i Australia, Optus og Vodafone, har ikke hatt noe å utsette på GF 788.

Direktør Arne Skilhagen i Ericsson Mobile Communications i Norge bekrefter overfor digi at GF 788 har en høyere feilprosent enn det som er vanlig for Ericssons mobiltelefoner. - Det er likefullt færre feil på GF 788 enn produktene fra våre konkurrenter, hevder Skilhagen, som lover at selskapet skal få¨fjernet ventelistene på den nye telefonen iløpet av juni/juli.

Han understreker at Ericsson ikke har fått noen meldinger om at det er funnet feil på GF 788 i Norge.

Både Skilhagen og Ahrenbring dementerer på det sterkeste rykter om at Ericsson skal ha trukket tilbake så mange som 200.000 telefoner av modellen GF 788 på grunn av teknisk feil.

Ahrenbring ser imidlertid alvorlig på leveringsforsinkelsene Ericsson sliter med. Selskapet hadde ikke forutsett at GF 788 skulle bli en slik suksess, og produksjonsapparatet klarer ikke å holde tritt med etterspørselen. Ventelistene kan skape en alvorlig trussel mot både image og markdsandeler for den svenske telekomgiganten.

Ikke det at 200.000 telefoner er et stort antall for en bedrift som spyr ut nærmere 20 millioner telefoner i år. Det virkelige problemet oppstår dersom Ericsson taper tillit ute hos operatører og salgsapparat. Dessuten er tid penger, og dersom leveringsforsinkelsene fortsetter er det en tidsluke Ericssons konkurrenter vil gripe begjærlig.

Og etter Telstra-affæren i Australia legger da heller ikke sjefen for Philips Consumer Communications, Mike McTighe, skjul på at han ser på Ericssons leveringsvansker som en stor mulighet for Philips' nyeste mobiltelefonmodell. Til Dagens Industri uttaler han at "det er helt klart att Ericsons problem med den siste telefonen har åpnet markedet for oss i Asia. Dette er en fantastisk sjanse for vår nye telefon, sier McTighe.

- Men den må være helt perfekt, uten den minste feil. Jeg foretrekker heller en ukes forsinkelse av lanseringen enn å råke ut for det som Ericsson har opplevd. Dette er vår store sjanse, sier han.

Motorola er en annen av Ericssons erkerivaler som jubler. Selskapets StarTac er den andre storselgeren på mikrotelefonmarkedet, og Motorola ser nå sin sjanse til å ta tilbake mange av sine tapte markedsandeler i Asia - verdens raskest voksende mobilmarked.

Til toppen