Stor feilprosent i ny Playstation-prosessor

De fleste Playstation 3-maskinene vil ha en prosessor med feil. Men brukerne vil normalt ikke merke det.

Sonys neste spillmaskin, Playstation 3, skal benytte prosessoren Cell, som er utviklet av selskapet i samarbeid med IBM og Toshiba. Den er delvis basert på IBMs Power-arkitektur, men inkluderer i tillegg en rekke synergetiske prosesseringselementer (SPE).

I et intervju med Electronic News, forteller Tom Reeves, visepresident for halvleder- og teknologitjenester ved IBM, at mens man ved produksjon av relativt enkle brikker kan operere med en feilprosent på omtrent fem prosent, er man heldige hvis 10 til 20 prosent av brikker som Cell-prosessorene er feilfrie.

- Men hvis man legger til redundant logikk, kan man doble dette tallet. Det er en flott strategi, men jeg er ikke sikker på om noen andre enn IBM gjør dette med logikk. Alle gjør det med DRAM, sier Reeves.

Den høye feilprosenten er likevel ikke katastrofal for verken IBM eller Sony. Playstation 3 vil bare benytte sju av de åtte SPE-kjernene, så hvis feilene bare slår ut den ene kjernen, kan brikken likevel benyttes. Verre blir det hvis det oppstår feil i flere av kjernene, men Reeves mener at det også kan finnes markeder for Cell-prosessorer med fire til seks SPE-er. Brikkene hvor alle de åtte kjernene fungerer, har et eget produktnummer og vil fortrinnsvis brukes i utstyr for medisinsk bildebehandling, luftfart og forsvar.

På spørsmål om det ville være mulig å tilby en rimeligere utgave av Playstation 3 med færre fungerende kjerner, sier Reeves at dette hadde vært en mulighet, men at han tror ikke Sony har tenkt på det. De fleste spillene vil nok også kreve sju kjerner.

I Cell-prosessorer med åtte fungerende kjerner, vil man i systemer som bare benytter sju eller færre kjerner, i teorien kunne ta i bruk den eller de ekstra kjernene hvis de opprinnelige skulle gå i stykker etter bruk. Dette gjøres ved hjelp av elektroniske sikringer, men foreløpig er det ikke blitt implementert noe system i Cell som kan oppdage feilen og utføre selvhelbredelsen. Men dette kan gjøres, ifølge Reeves.

Derfor, hvis en kjerne skulle ryke etter at kunden har tatt den bruk, for eksempel i en Playstation 3, så vil ikke maskinen virke mer.

- Dette er akkurat som en feil i TV din eller i DVD-opptakeren. Skjer det innenfor garantiperioden, sender du den tilbake. Skjer det senere, fungerer ikke spille dine lenger, sier Reeves.

    Les også:

Han forklarer at påliteligheten kan økes med fem til ti ganger ved å innkjøre brikkene før de sendes fra fabrikken.

- De fleste brikker som benyttes i konsumentprodukter som videokameraer eller DVD-spillere, er ikke innkjørt. Det er en ekstra kostnad, noe et selskap som Sony selvsagt tar i betraktning.

På spørsmål om hvor store ekstrakostnader dette medfører, sier Reeves at kostnadene for innkjøring av DRAM og SRAM ligger på noen cent. For prosessorer, som bruker langt mer energi, vil det være snakk om flere dollar.

- Det er ikke trivielt å forsyne hundre eller tusen prosessorer på en gang, sier han.

Han sier ikke direkte ut at Sony krever en slik innkjøring, men påpeker at selskapet er veldig opptatt av både kvalitet og bakoverkompatibilitet.

- De har testet spill etter spill, og da det viste seg at omtrent 40 Playstation 1-spill ikke fungerte, så var ikke det tilstrekkelig for å nå opp til selskapets kvalitetskrav, sier Reeves.

Til toppen