Stor glede på navneplaneten

Overbefolkning på nettet kan gi full uttelling for NamePlanet. Igår ble de valgt til å administrere en av de nye alternativene til dått-com.

Jubelen sto i taket hos det norske selskapet NamePlanet Norge igår, da det ble kjent at de var en av selskapene som er blitt valgt ut av Internet Corporation for Assigned Names and Numbers til å administrere en av de syv nye toppdomenene på Internett.

- Jeg fulgte avgjørelsen på chat, mens hovedkvarteret i London så på webcast. Siden chaten lå omtrent tre minutter før, fikk jeg gleden av å presentere nyheten for dem, gliser en glad Tor Albert Ersdal ned telefonrøret til digitoday.

Ersdal er selskapets skandinavia-sjef, og representerer således ett av de syv selskapene som slapp gjennom nåløyet. ICANN mottok søknader fra 47 selskaper, som alle betalte avgiften på rundt 450.000 kroner for å være med i konkurransen.

Giganter som Nokia og Lycos, som eier Spray og Nettavisen, nådde ikke opp i konkurransen.

Valget av NamePlanets datterselskap Global Name Registry kan bety store inntekter.

De skal nå i forhandlinger med ICANN om hvordan administrasjonen av .name skal organiseres, og forventer å kunne begynne å selge navn utpå våren.

Selskapet skal tilby Internett-adresser til privatpersoner, under modellen www.kari.normann.name, og det med moderate avgifter. Men du og jeg kan bare registrere oss gjennom en registrar, og de forskjellige domeneregistrarene vil slåss om de mest interessante navnene, som vil bli mest verdt.

- Om de tar ti eller hundre dollar per navn vil markedet avgjøre, sier Ersdal.

Global Name Registry skal ifølge foreløpige beregninger ta 45 kroner i året i leie, noe som synker til i underkant av femten kroner etter fire år.

Ersdal tror de nye domenene vil svekke .coms sterke posisjon, men ikke radikalt.

- .com var jo først, og jeg tror det alltid vil ha en spesiell posisjon, men jeg tror nok posisjonen vil bli svekket når man innfører nye som tar litt biter av .coms kake.

Infrastruktur og datasystemer for tjenesten skal ivaretaes av IBM i Storbritannia, som er listet som ekstern partner på ICANNs sider.

Tjenesten skal markedsføres ved hjelp av nærmere 70 millioner kroner, og det samme har selskapet tenkt å bruke på andre investeringer.

Ifølge ICANNs nettsted beregner Global Name Registry å ha 14,1 mill registrerte brukere etter fire år.

Til toppen