Europeiske storkunder gir indiske TCS, inkludert Norgessjef Vikramjit Singh Grewal, best skussmål i en ny undersøkelse. (Bilde: Espen Zachariassen)

Stor inder på topp i Europa

Dette er IT-kundenes favoritt.

Tata Consultanty Services var best på IT-tjenester i Europa i fjor, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Whitelane Research.

Virksomheten har spesialisert seg på studier rundt sourcing og har bedt 1470 ledere i større europeiske selskaper i 13 land om hvor fornøyd de egentlig er med innsatsen til IT-selskapene de har hyret inn.

23 leverandører av IT-tjenester er vurdert, og til sammen har de 4200 kontrakter med selskapene som deltok i undersøkelsen.

Går etter de store

Her skårer Tata Consultancy Services, TCS, høyest på både kundetilfredshet og opplevde resultater, såkalt performance.

Selskapet er IT-divisjonen i den indiske industrigiganten Tata Group. Målgruppen er store bedrifter, og favoritten er driftsavtaler som ikke sjelden innebærer at selskapet overtar deler av IT-miljøet i en bedrift.

Fakta om TCS:

• En del av Indias største industrikonglomerat Tata Group med drøyt 300.000 ansatte i 46 land.

• Tata Group leverer alt fra biler og industri&shy:maskiner til hotell, IT-tjenester og medisiner.

• TCS omsette for ca. 13 milliarder USD.

• Rangert av Forbes blant «World’s Most Innovative Companies».

• Rundt 700 konsulenter jobber for norske virksomheter innen hovedsatsings­områdene telekom, bank og finans, retail og energi. Halvparten av konsulentene jobber i Norge.TCS etablerte seg i Norden i 1991 og i Norge i 2006.

På kundelisten finnes blant annet Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, Nets og DNB.

Tett i toppen

Selskapet konkurrerer med alle de andre gigantene på området, som Accenture, Sopra Steria, Capgemini, IBM og HP.

TCS får en skår på 80 prosent, mens Accenture kapret fjerdeplassen med 74 prosent.

Deretter er det et stykke ned til de andre store.

Her er en oversikt:

Oversikten er fra Whitelanes undersøkelse og viser at det totalt sett er tett i toppen, med et gjennomsnittlig skår på 70 prosent.
Oversikten er fra Whitelanes undersøkelse og viser at det totalt sett er tett i toppen, med et gjennomsnittlig skår på 70 prosent.

Årsaken

– Vår suksess i Norden viser at vi forstår behovene til kundene og miljøet de opererer i. Vi bruker beste praksis fra våre globale leveranser for å sikre innovasjon lokalt, oppgir nordensjef Amit Bajaj som forklaring på resultatet av undersøkelsen.

Les også: Vær forberedt på helt nye ingeniøroppgaver

Til toppen