Stor kampanje for neste Firefox

Mozilla Corporation planlegger en stor videokampanje for neste utgave av Firefox, som trolig kommer inne en uke.

Mozilla Corporation, et heleid datterselskap av Mozilla Foundation, forbereder laseringen av en storskala markedskampanje som skal sammenfalle med lanseringen av den neste store oppdateringen av Firefox, det vil si versjon 1.5.

Til ZDNet UK sier visepresident for produkter i Mozilla Corporation, at denne versjonen med stor sannsynlighet vil bli lansert den 29. november. En tredje utgivelseskandidat ble utgitt den 17. november, etter at det ble oppdaget en håndfull nye feil som måtte rettes før lansering.

I markedskampanjen vil Mozilla Foundation satse tungt på distribusjon av video. Vanlige Firefox-brukere kan bidra.

- Du vil få virkelige mennesker som forteller deg om Firefox' egenskaper. Brukerne kan selv lage video og laste den opp på Mozilla-nettstedet. Videoen vil bli vurdert og publisert på vårt nettsted, sier Beard. Fellesskapet har rekruttert folk til til å dekke mer enn 20 europeiske språk.

Selve videoene vil bli distribuert fra nettstedet til markedsføringsfellesskapet SpreadFirefox. Der vil det også bli angitt på et kart hvor i verden hver video stammer fra.

Beard har ingen formening om hvor mange videoer som vil komme inn, men antyder et sted mellom noen hundre og ti-tusenvis.

I forbindelse med kampanjen vil det bli delt ut priser for den beste videoen, samt en separat konkurranse om å lage en 30-sekunders reklamefilm for Firefox. Denne er åpen for alle, men spesielt mot filmstudenter.

Til ZDNet UK sier Beard at selskapet planlegger å lansere et mer konsumentorientert nettsted neste uke. Dette vil bli tilgjengelig på adressen Mozilla.com, i stedet for Mozilla.org, som er den primære inngangsporten i dag. Denne endringen er en del av en strategi om å rette fokus mer mot et mer generelt publikum.

Stiftelsen planlegger heretter å gi ut hyppigere oppgraderinger til Firefox. Med et interval på mellom seks og ni måneder skal Firefox 2.0 komme i midten av 2006 og Firefox 3.0 i første kvartal av 2007.

Da Firefox ble lansert i november i fjor, ble det uttrykt et håp om å oppnå en markedsandel for nettleseren på 10 prosent innen utgangen av 2005. Beard vil nå ikke oppgi noen mål, bortsett fra fortsatt vekst. Han peker på at det er vanskelig å få skikkelig statistikk.

Blant digi.nos lesere er det trolig en større andel av alternative nettlesere enn blant lesere av mer generelle nettsteder. Dessuten er det en rekke faktorer som kan påvirke tallene. Men statistikken fra TNS Metrix viser at 69 prosent av leserne våre benyttet Internet Explorer, 18 prosent benyttet Firefox, 3 prosent benyttet Mozilla Suite og 2,5 prosent benyttet Opera. Andelen for de øvrige nettleserne er på mindre enn 0,1 prosent, eventuelt har de havnet i samlekategorien "Miscellaneous", som utgjør 5,8 prosent.

Tallene er basert på antallet brukersesjoner, så andelen forutsetter at det ikke er stor forskjell i hvor ofte lesere med de ulike nettleserne besøker digi.no.

Til toppen