Domeneshop As ligger i Chr. Krohgs gate i Oslo. Selskapet gikk med 14 millioner i overskudd i 2014. (Bilde: Google Maps)

På bare ti dager har serverne deres dødd flere ganger. Det har skapt store problemer

Domeneshop.no har hatt problemer med over en times nedetid tre ganger på ti dager.

Ifølge deres egne driftsmeldinger har problemene rammet flere av selskapets tjenester.

Dette innebærer blant annet databaser, webservere, shellservere og mailservere. Nedetiden skal blant annet ha forårsaket forsinkelser i e-postleveringer og nedetid på websidene til en rekke av selskapets kunder.

Digi.no har blitt kontaktet av flere kunder som har hatt problemer i forbindelse med nedetidsklusset.

Tilbakevendende strømproblem

Søndag 3. juli gikk for første gang flere av selskapets tjenester ned på grunn av strømproblemer. 

I 2010 slet selskapet med lignende problemer da UPS-løsningen til Domeneshop ikke hadde nok backupstrøm for å kjøre ved langvarige strømbrudd.

Den gang uttalte styreleder, Dag Fredrik Øien, i Dommeneshop til Computer World at de hadde batteridrift dimensjonert etter statistikk over tidligere strømbrudd.

Han lovte også at selskapet skulle ta grep for å forbedre strømsituasjonen.

Hardware-problemer

Fredag 8. juli gikk igjen en rekke tjenester ned hos hostingleverandøren.

Denne gangen var det hardware-problemer på en av webserverne som betjener webhotel for små og mellomstore bedrifter som knelte. 

– Alle de berørte webhotellene ble flyttet til en annen server. På grunn av DNS-caching kunne det i enkelte tilfeller ta opptil en time etter flytting før websidene igjen var tilgjengelig alle steder, skriver Domeneshop.no i sin driftslogg.

Og tirsdag 12. juli var det igjen duket for problemer hos selskapet med 15 ansatte og 54 millioner i driftsinntekter i 2014.

Domeneshop: – Oppetid er viktig faktor som vurderes når man velger hosting

Denne gangen var det også strømproblemer som var synderen.

– På grunn av strømproblemer gikk en del tjenester ned tirsdag ettermiddag kl. 17:05, skriver hostingleverandøren videre.

Tjenester som da var berørt var blant annet en intern DNS-resolver, MX, IMAP POP og shellservere. 

– Domeneregistreringer kan også ha blitt noe forsinket, opplyser selskapet på drifssidene.

Selskapet skriver på egne hjemmesider at når du skal velge leverandør av webhosting, er det viktig å være klar over at prisen ikke er alt. I tillegg til fysisk plassering av servere og hastighet på linjene, er ting som oppetid og brukervennlighet viktige faktorer som bør vurderes.

Domeneshop har ikke svart på digi.no sine gjentatte henvendelser. 

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen