Stor USA-avtale for CAG

Computer Advances Group (CAG) har inngått en viktig distribusjonsavtale med det amerikanske selskapet MediaTech på programvaren Digital Traffic and Billing.

Stavangerselskapet Computer Advances Group inngikk i sommer en avtale med det amerikanske MediaTech om distribusjon av programvaren "Sound Manager". Avtalen la opp til et minstesalgsmål på 150 millioner kroner i løpet av 18 måneder og var et betydelig bidrag til selskapets markedsposisjon på radioreklamestyrings-produkter på det amerikanske markedet.

Nå har selskapet inngått en ny kontrakt med MediaTech, men denne gangen dreier det seg om reklamestyrings-verktøy som henvender seg til amerikanske kabel-TV-selskaper. Media Tech har fått ansvaret for femti spesifikke aktører, for ikke å undergrave Computer Advances Group øvrige aktivitet i USA, og regner med å selge CAG-programvare for 60 millioner kroner i løpet av 2 år.

- Media Tech får mellom 25 og 35 prosent av omsetningen. Resten går til CAG, sier administrerende direktør i Computer Advances Group Kristian Larsen, til digi.no. Han legger likevel til at Computer Advances Gruop vil få langt mer ut at kontrakten enn 39 til 45 millioner som prosentsatsen indikerer.

- Vedlikehold og oppgraderinger av systemet beløper seg årlig til mellom 30 og 50 prosent av kjøpesummen. Dette betyr betydelige inntekter for oss i fremtiden, selv om MediaTech stikker av med 10 prosent av disse inntektene, sier Larsen som ser på reklamestyringsverktøy for kabel-TV som ett av de viktigste produktene i tiden som kommer.

- I 1996 var inntektene på dette området nesten lik null, men i inneværende år har denne delen hatt en formidabel vekst. Om får år tror jeg reklamestyringsverktøy for kabel-tv kanskje blir den viktigste delen av virksomheten vår sier Larsen. Han legger til at det trolig vil komme få inntekter fra avtalen i løpet av de neste seks månedene som han betrakter som en innkjøringsfase.

Til toppen