Storaktør trenger inn i alle hjem

Med norgeshistoriens største opplag av CD-ROM-plater og mål om 40.000 brukere i løpet av tre måneder, lanserte HjemmeNett i dag sitt særdeles ambisiøse nettprosjekt. De skal overbevise Ola, Kari og ungene at lykken er en internettoppkobling og litt skreddersøm.

Det er ikke småtteri Orkla, Egmont og Hjemmet Mortensen har rasket i hop siden de tre offentliggjorde planene om familietjenesten HjemmeNett like før jul i fjor. I tillegg til egne publikasjoner, som inkluderer et nennsomt utvalg av Orkla Medias lokalaviser, Hjemmet Mortensens magasiner og Egmonts underholdningskonsepter, har de knyttet til seg en bukett merkevarer som allerede er godt kjente på web.

Dagbladet:på nettet, Nettavisen og NTB på riksdekkende nyheter, Matnett og Online Club på hjemmehandel, Bilnett, Eiendomsnett og Jobshop på rubrikkannonsering, Funcom og P4 på underholdning. Dette er langt fra hele listen av aktører som figurerer på HjemmeNett i dag, men et syvmilssteg fra programerklæringen til ledelsen i mediegigantene 19. desember i fjor:

Administrerende direktør Erik Amlie i Hjemmet Mortensen uttalte dengang at de skulle konkurrere med Scandinavia Online, men at det ville bli "en langt mer moderat satsing".

HjemmeNetts daglige leder Toralf Ekelund ymtet frampå om det allerede dengang, men uttalte i klartekst i dag, torsdag den 25. september, at HjemmeNett skal bli blant de to mest besøkte nettstedene i Norge i 1998 på privatmarkedet.

Det skal 800.000 CD-ROM-plater hjelpe dem med.

Det er dette antallet CD-ROM (og brosjyre) som HjemmeNett nå sprer til massene i de tusen hjem. 200.000 adresserte CD-plater, 400.000 uadresserte og 200.000 som vedlegg i eiernes papirpublikasjoner. Hvis fem prosent av disse gir "Ola og Kari Offline" inspirasjonen til å gå online, vil 1997-målet på 40.000 brukere være nådd innen utgangen av september.

Et kostbart mål er det uansett at 95 prosent av mottakerne kan kaste CD-ROM-en i søpla uten at det gjør noe; med en estimert stykkpris på 5 kroner platen, vil herligheten til sammen koste fire millioner kroner i produksjon. Brosjyrer og distribusjon kommer i tillegg.

Med en aksjekapital på åtte millioner kroner, er det stor sjanse for at den nye aktøren har fått i havn en gunstig avtale med samarbeidspartneren Telia Internett. Men konkrete summer og estimater var ikke HjemmeNett-sjef Toralf Ekelund særlig lysten til å snakke om under presentasjonen i Orklas lokaler på Skøyen i Oslo i dag.

Inntoget av HjemmeNett vil uansett føre til en betydelig økning i internettpenetrasjonen i privatmarkedet. De siste tallene fra Norsk Gallup Institutt viser at 287.000 husstander per august 1997 har nettoppkobling, noe som ifølge Gallup utgjør rundt 540.000 personer.

Tilgang er imidlertid ikke det samme som bruk. 40.000 aktive brukere, som er interessert i å registrere seg i skjemaet for å få den skreddersyddde gratistjenesten til HjemmeNett, vil uansett utgjøre et anseelig volum for Norges nye gateway eller inngangport - som satser på å annonsefinanisere tjenesten sin.

Ifølge markedssjef Bente Klemetsdal er målet å ta mellom 10 og 15 prosent av totalmarkedet, et reklamemarked som ingen ennå har oversikten over. Og med det målrettede annonseverktøyet NetGravity, spiller det ifølge Klemetsdal ikke så stor rolle hvor mange brukere de har, så lenge brukerne passer inn i profilen som annonsøren prøver å nå.

Det er skreddersømmen HjemmeNett prøver å selge inn som et av sine største konkurransefortrinn. Idéene og vyene som konkurrenten gamle SOL lanserte for flere år siden, med informasjon og tilbud tilpasset den enkelte nettbruker, skal nå settes ut i praksis. På HjemmeNetts sider er det mulig skreddersy sin egen redaksjonelle profil etter interesseområder.

Samarbeidspartnerne på informasjonssiden sender jevnlig over titler og ingresser til nettstedet som klassifiserer disse etter et nøkkelordsystem. Dermed får brukerne kategorier og temaer som de er mest interessert i. Og HjemmeNett får nok opplysninger til å selge målrettede annonser på innhold som andre har produsert. Det samme som forøvrig konkurrenten Scandinavia Online vil gjøre når de også tar i bruk NetGravity.

Så spørs det hvilket innhold som selger best hos den jevne nettsurfer.

Til toppen