Storallianse klar med markedsplass

Fire av Norges største bedrifter avduker i dag en felles Internett-basert markedsplass og innkjøpsløsning.

Den norske Bank AS, Telenor ASA, Posten og Accenture (tidligere Andersen Consulting) har sammen laget en Internet-basert løsning for innkjøp. Den nye markedsplassen drives av Atento, et felleseid selskap. Bak etableringen ligger håpet om å kapre en kommende kjempekontrakt med offentlig sektor. Atento er spansk og betyr "å imøtekomme".

Bakgrunnen for den nye markedsplassen er at Statskjøp i fjor avlyste anbudskonkurransen om hvem som skulle få lage en markedsplass og elektronisk innkjøpsløsning for offentlig sektor. Dette skjedde etter at Ergo Group (tidligere Posten SDS) og Telenor hadde slått sammen sine tilbud. Ateno tilbyr
- Elektronisk varekatalog for innkjøp av kontorrekvisita, kontormøbler, datautstyr, catering, blomster, budtjenester, telefoner og tilbehør

- Systemet gir også elektronisk fakturering, finansielle tjenester, systematikk for innkjøp og forhandling og analyseverktøy.

Til tross for at konkurransen ble stoppet, ble de fire selskapene enig om å satse høyt. I stedet for å stoppe opp, kjørte man videre og etablerte markedsplassen man hadde planlagt. Og på fredag fikk Atento-alliansen uttelling for sitt høye spill. Selv om Statskjøp har brukt lang tid på å revidere sine planer og forhørt seg med Orkla, Statoil, Hydro og Norske Skog, er endringene små. Les: Staten klar med plan for enorm markedsplass

Dermed vil Atento-alliansen kunne tilby Statskjøp en ferdig løsning som er i drift. Systemet består av en markedsplass og et innkjøpssystem som lar bedrifter registere sine rammeavtaler og gjennomføre anbudskonkurranser. Systemet er bygget rundt en Oracle-database. På sine ferske nettsider lanserer Atento også tilbud til alle andre bedrifter som vil være med.

At systemet er i drift kan telle tungt for Statskjøp, både ovenfor rivalen IBM og for å skremme andre IT-selskaper fra å blande seg inn i konkurransen. I en ringerunde digitoday.no gjennomførte i november i fjor viste det seg at få aktører var ivrige til å kaste seg inn i konkurransen med IBM og Ergo Group/Telenor. Og det var før Atento-alliansen hadde etablert en løsning. Les: Ikke mange vil lage statens Internett-markedsplass

- Vi har investert opp mot 100 millioner kroner i utvikling av løsningen og etablering av driften, forteller Ergo Group-sjef Per Andersen til digitoday.no. I utgangspunktet har vi gjort dette for å skaffe de fire eierselskapene en effektiv innkjøpsløsning, men vi kan også tilby systemet til Statskjøp, bekrefter han.

Atento-systemet er allerede i begrenset bruk i Accenture, og skal utover året tas i bruk av alle ansatte i de fire store selskapene. Atento-alliansen er den overlegent største alliansen på ehandel i Norge - foreløpig. Markedsmakt er viktig, for det er dyrt for leverandørene å koble sine IT-systemer opp til en markedsplass. Derfor ønsker man å velge den eller de største.

"Det å komme i gang med å benytte Atento forutsetter at bedriften er villig til å ta i bruk en elektronisk markedsplass for sine ikke-strategiske innkjøp, og at man er villig til å utvikle innkjøpsorganisasjonen og tilpasse rutiner, innkjøpsregler og opplæring til en mer moderne og effektiv innkjøpsform", skriver Atento.

Dette vil presse svært mange leverandører til å koble seg til Atento-markedsplassen. Får alliansen kontrakten med Statskjøp, vil det bli tungt for andre konkurrenter.

Statskjøps markedsplass og Atento-systemet er begge bygget for innkjøp av standard-varer som papir og maling. De er derfor ikke noen konkurrent til oljeindustriens Traderanger, men kan presse selskaper som Binders.

Atento-alliansen slipper å justere mye på sitt system for å tilpasse seg statskjøp. Både Hans Erik Robbestad, projektleder hos Atento og Paul Are Killie i IBM Norge mener at Statskjøps nye ønsker nesten ikke er endret fra i fjor.

- Vi ser ikke at bedriftene Statskjøp har rådført seg med har bidratt til noen endringer, sier Killie til digitoday.no.

Til toppen