Storannonsørene avventer Internett

Til tross for sterk vekst i nettannonser, sitter de multinasjonale markedsføringsgiantene fortsatt på gjerdet.

Annonsepotten på Internett var første halvår i år 217 millioner amerikanske dollar. Det er en økning på 256 prosent fra samme periode i fjor, viser tall fra Electronic Advertising & Marketplace Report (EAMR) som ble lagt frem i forrige uke.

Likevel er det et stykke igjen før de største annonsørene i verden satser sine budsjetter på nettannonser, heter det i rapporten. Selskaper som Coca Cola og Procter & Gamble, bruker i hovedsak sine nettbudsjetter på egne nettsteder heller enn å kjøpe annonseplass hos andre.

En talsmann for Procter & Gamble sier til EAMR at selskapet vil holde på sine nettbudsjetter til det utvikles teknologi som muliggjør helsides interaktive annonser som tar med nettbrukeren til et nettsted, eller som spretter opp mellom nettsidene mens nye sider lastes ned fra nettet. For tiden arbeider selskapet med utviklingen av et nettsted som skal tiltrekke seg nettbrukere for å servere målrettede annonser.

Selv for den nest største annonsøren på Internett, AT&T Corp, blir Internett-budsjettet nærmest for smuler å regne. Snaut ti millioner amerikanske dollar brukte telegiganten på Internett i fjor. Totalt var selskapets annonsebudsjett på 2,3 milliarder dollar.

Til toppen