Storavis tjener på gi bort alt innhold

New York Times erfarer at det ikke lønner seg å ta seg betalt for innhold på web.

I september 2005 innførte den amerikanske storavisen New York Times en ordning kalt TimesSelect for å ta seg betalt for noe av innholdet.

Noe av innholdet var fortsatt gratis, men man måtte betale for kommentarstoff og søk. Abonnenter på papirutgaven fikk TimesSelect på kjøpet. Ellers var satsene 8 dollar per måned eller 50 dollar per år.

Per august i år hadde TimesSelect 227 000 betalende abonnenter og sto for årlige inntekter på rundt 10 millioner dollar.

Ordningen ble gjennomgått samtidig med at man undersøkte nærmere nye bruksmønstre for webinnhold. Dette avdekket at avisen faktisk tapte på å ta seg betalt.

Poenget er at man bare kan forvente en svak økning i antall abonnenter på betalt innhold, mens man kan forvente sterk økning i annonseinntekter knyttet til gratis innhold.

Dette har ført til en beslutning om å avvikle TimesSelect: Økningen i annonseinntekter vil mer enn kompensere for tapet av abonnementsinntekter, tror man.

Avisens 23 faste spaltister er takknemlige for beslutningen, heter det. De merket nemlig at de fikk færre lesere og dårligere innflytelse. Når kommentarene deres gjøres gratis for alle, regner de med å ta igjen det tapte.

Ikke alt innhold vil bli gratis: Unntaket er arkivene for årene 1923 til 1986. Søk og gjenfinning av arkivmateriale fra 1851 til 1922, og for de siste tjue årene, gjøres vederlagsfritt for alle.

    Les også:

Til toppen