Store bedrifter vurderer å bruke Google Apps

Både små og store lar seg lokke av Google Apps-alternativet til Microsoft Office og Exchange.

Google Apps er en samlepakke av tjenester som søkegiganten leverer til bedriftsmarkedet. Den lar bedrifter bruke tjenester som hjemmesider, GMail, Google Talk og Google Calendar med eget domenenavn.

Kombinert med andre Google tjenester som Writeley.com, Google Spreadsheets og rykter om en kommende nettbasert konkurrent til Microsoft PowerPoint, kan Google Apps bli en farlig konkurrent for Microsoft. Det er en utfordring Bill Gates ble klar over allerede for flere år siden.

I utgangspunktet skulle en tro at det først og fremst var små bedrifter som ville være interessert i dette billige alternativet til Microsoft Office og deres e-postserver Exchange, men nå kommer det frem at også store selskaper ivrer etter å bytte til Googles alternativ.

Pixar Animations studio er et selskap som er kjent for de fleste som enten har barn eller som selv har vært på kino og sett animasjonsfilmer som Shrek, Nemo og Cars. De mangler på ingen måte intern kompetanse til å drifte store avanserte systemer.

Greg Brandeu er IT-sjef i Walt Disney og har blant annet ansvaret for eposten som brukes av det nylig ervervede datterselskapet Pixar Animations Studio. Han forteller til Business Week at han ønsker å gå over til Google Apps for epost, fremfor å måtte benytte Microsoft Exchange i et miljø der de datamaskiner fra en rekke forskjellige leverandører.

- Vi er dødsklare for å bruke noe sånt som dette, sier Brandeau til Business Week.

Ifølge Business Week skal han være klar for å skrive kontrakt med Google.

I de fleste store bedrifter er selskapet livredd for å sette noe så viktig som e-postserveren ut til en ekstern leverandør. Det vil trolig redusere den potensielt massive overgangen fra Microsoft til Google hos det store flertallet av kundene Microsoft i dag har. Programvaregiganten har derfor lite å frykte på kort sikt.

Med tanke på at mange bedrifter legger ut sensitiv informasjon som kundedatabasen sin til nettbaserte CRM-leverandører som SalesForce.com, kan dette imidlertid være i ferd med å endres. Kanskje også raskere enn hva markedet i dag regner med.

Microsoft på sin side har tydeligvis sett trusselen og tatt den på alvor. Selskapets nye teknologisjef Ray Ozzie kjører en offensiv omstilling av selskapet i retning av nettbaserte tjenester gjennom Microsoft Live-satsningen.

Til toppen