Store deler av konsulentmarkedet smiler

Accenture og EDB har måttet kutte for tredje gang, men store konkurrenter som IBM og Endre Rangnes smiler og avviser et helsvart markedsbilde.

Mange sitter nok igjen med et inntrykk over at det er kullsort på alle fronter i konsulentmarkedet, blant annet fordi giganter som EDB Business Partner og Accenture nå kutter i staben for tredje gang på kort tid.

Les også

Men en ringerunde til deres konkurrenter avslører at det dårlige været er ganske lokalt - hos mange skinner faktisk solen.


Flere av de store selskapene digi.no har snakket med påpeker at det er særlig bank- og telekom-bransjen som har bremset. Dette har rammer EDB og Accenture tungt, men dette gir ikke noe bilde av den totale konsulentbransjen, selv om konkurransen er skjerpet.

IBM Norge har etter oppkjøpet av PWC nå 1400 ansatte i konsulentdivisjonen sin.

- Vi har en stabil situasjon og har hatt en bra utvikling i hele år, særlig i høst, forteller IBM Norge-sjef Endre Rangnes til digi.no.

En forklaring på dette kan være at IBM omstilte og sa opp rundt 400 personer i 2000 og 2001. I år har selskapet bare kvittet seg med 30-40 mennesker, gjennomført en og en ansatt, forteller Rangnes.

Rangnes mener at IBM opplever gode tider fordi selskapet både kan tilby endringskonsulenter og gjennomføre endringene.

- Vi har hatt fokus på lønnsomhet hele tiden og har ikke rasert marginene våre for å få oppdrag som vi senere går i minus på.

Sjef for TietoEnator, Per Bakseter, mener at Accenture er spesielt hardt rammet med sin fokus på Oslo-regionen. At Telenor var en stor kunde har også rammet selskapet hardt.

I likhet med IBM er hans selskap mer produktorientert enn Accenture. Bakseter anslår at omtrent halvparten av de 1000 ansatte her i Norge kan regnes som konsulenter.

- Vi er nok i en bedre situasjon enn mange av våre konkurrenter. I årets første tre kvartaler økte vi omsetningen med 14 prosent. Det er vår telekom-gruppe vi har måttet justere, forteller han.

Totalt har TietoEnator kvittet seg bare med noen håndfull folk.

Også Oracle forteller om annet vær enn EDB og Accenture.

- Signalene i konsulentmarkedet er svært blandet. Men hos oss går det svært bra, vi er utsolgt på flere områder, forteller markedsdirektør Harald Løvvik til digi.no.

Til toppen