Store mørketall for internettauksjoner

Norske nettauksjoner selger alt mellom himmel og jord, men det er vanskelig å vite akkurat hva og hvor mye. Opp til halvparten av alle gjenstander som legges ut må trekkes tilbake, og svært mange salgsobjekter oppnår bare minstepris.

Ifølge tall fra den Orkla-eide auksjonstjenesten GiBud er det bare halvparten av gjenstandene på sidene som får bud i det hele tatt.

Av disse er det 40 prosent som bare oppnår minstepris, mens resten selges til høyere bud. De mest populære gjenstandene på GiBuds sider er datautstyr og mobiltelefoner, ifølge en pressemelding, og selskapet har i overkant av 3.000 objekter liggende ute.

Nesten halvparten av gjenstandene på siden er lagt ut av samme person, som etter det digi.no erfarer representerer et antikvariat.

Tallene er ikke helt solide i resten av bransjen heller.

- Vi får inn 2.000 gjenstander i døgnet, og selger omtrent 1.500 i døgnet, så vi har omtrent 75% avslutning på salgene. Men vi vet at mange spekulerer i å legge ut varene med lav utropspris og høy minstepris (som er hemmelig - red. anm.) for å finne markedsprisen. Så fjerner de gjenstanden og legger den ut på ny til markedsprisen forteller daglig leder i QXL.no/DinSide Auksjon Marius Franck til digi.no.

Franck mener det er høye mørketall i bransjen, nettopp fordi folk bruker tjenestene til å snuse på hvilke bud man kan få inn, slik at det er problematisk å gi nøyaktige anslag på hvor mange reelle tilbud som ligger på de forskjelige auksjonssidene.

QXL er den største aktøren på auksjonsmarkedet i Norge, med omtrent 13.000 gjenstander registrert for auksjon.

Til sammenligning har SOLs auksjonssider Bid2Day rundt 800 gjenstander ute, GiBud som nevnt i overkant av 3000, mens ABC Startsiden har 380 og eBuds auksjons.net-tjeneste har 160.

- Mørketallene er helt klart store. Endel av objektene har ingenting på en auksjonsside å gjøre, for det er mange som bruker tjenestene som rene markedsplasser hvor de kan plassere sine annonser. Vi filtrerer de groveste forsøkene for å unngå dette, sier Anders Juell, prosjektleder i SOLs auksjonstjeneste Bid2Day til digi.no.

Tilnærmingen til auksjonsmarkedet er forskjellig fra selskap til selskap. Noen satser på privatkunde-til-privatkunde salg, noen på nye varer fra profesjonelle leverandører, og flere tjenester blander de to kategoriene.

En rask titt på flere av tjenestene viser at det er mange brukere som utnytter tjenestene som rene annonsesider, med både skyhøye utropspriser og minstepriser som har lite til felles med auksjonsidéen.

Til toppen