Store prisforskjeller internt i India

Norske kunder som vil ha indisk hjelp må velge riktig by - det er store forskjeller, blant annet på lønninger, påpeker Nalin Kohli.

Indiske IT-lønninger stiger og India står i fare for å miste sitt hovedfortrinn, lave lønninger, mener Gartner.

Dette er feil, mener Nalin Kohli. Han er sjef for det statstøttede IT-bransjeforeningen ESC (Electronics and computer software Export Promotion Council). Foreningen fremstår som en blanding av det offentlige Eksportrådet og bransjeforeningen IKT Norge og har 2300 medlemsbedrifter.

Kohli var på snarvisitt i Norge i går og digi.no fikk et intervju.

- Det er store forskjeller internt i India i hvor modne og etablerte de forskjellige IT-senterne er. Byen Bangalore er det mest kjente IT-senteret i India, men vi har nå 11 IT-sentere, byer som har satset tungt på IT og fremstår som Silicon Valley-områder.

ESC-sjefen medgir at det har vært en sterk lønnsvekst i flere indiske IT-byer.

- I en raskt voksende bransje er det fristende å starte opp nye selskaper og hente erfarne folk fra etablerte konkurrenter. Dette skaper alltid et lønnspress, medgir han.

Han medgir også at Gartner har rett når de hevder at bedrifter som outsourcer IT-prosjekter til India må forberede seg på at indiere oftere bytter jobb. Gartner påpeker at dette favoriserer større utviklingsteam som reduserer sårbarheten når en person slutter.

- Turnover i bransjen er noe høyere enn i vesten, men det kan håndteres greit, mener han. Turnover vil også variere etter hvor i India man etablerer seg.

Kohli forklarer at en stadig sterkere konkurranse mellom indiske byer vil bidra til å holde nede prisene og turnover-raten på indisk IT-hjelp.

- De mest modne senterne, som Bangalore, er også de dyreste. Calcutta og Pune, for eksempel, som er en av de nyeste, holder langt lavere priser, forteller Kohli til digi.no.

Disse to byene og mange andre har sett seg på utviklingen i Bangalore og har etablert egne IT-universiteter som nå har kommet skikkelig i gang. Tilgangen på folk er derfor høy i disse byene, noe som lokker til seg både vestlige sluttkunder og IT-bedrifter som skal etablere seg i India, mener Kohli.

Han råder norske selskaper som skal etablere seg i India å vurdere sine partnere nøye, blant annet ut i fra geografisk plassering i det store landet. Han tilbyr derfor norske bedrifter hjelp til dette.

ESC kan kontaktes på www.escindia.org.

Til toppen