I kampen om kundene tilbyr bankene bedre betingelser til kunder som klarer seg med telefon og internett, men flere banker sliter tungt med teknikken.
Tidligere i vår skrev digi.no at DnB, Norges største bank, slet tungt med sin nye Java-baserte internett-tjeneste. DnB var en av de siste bankene som tilbyr sine kunder en internett-tjeneste. (Se tidligere saker under) Men nå sliter også to av pionérene. De to utfordrerbankene Nor24 og Gjensidige Bank har fått store tekniske problemer etter at de har fusjonert. Fusjonen skjedde formelt 21. juni, men allerede en uke i forveien oppstod det problemer for mange kunder.
På bankens hjemmeside står det at det bare er kunder fra Gjendige Bank som kan vente seg problemer, men digi.no har fått flere tips fra gamle Nor24-kunder som heller ikke kommer inn og får betalt sine regninger. Kundene får beskjed om at de må registrere seg om igjen, og enkelte brukere får opp samme skjermbilder flere ganger uten å komme inn.
digi.no fikk et annet kanskje illevarslende tegn da vi gikk inn på bankens internett-side på fredag. Med den nyeste Netscape 4.6 fikk vi ikke norske tegn i teksten på forsiden.
- Vi har dessverre opplevd en del forskjellige typer problemer de siste tre-fire ukene, forteller Halvard Bergby, administrerende direktør i Gjensidige Nor24 til digi.no. Det er ikke noe særlig hyggelig situasjon vi har vært igjennom, det stilles spesielle krav til banker. Vi jobber på spreng og belastningen har vært stor for support-avdelingen vår, men vi tror vi er over det verste.
Bergby forteller at en del av problemene skyldes at Gjensidige og Nor24 har flyttet sammen og delvis slått sammen sine datasystem til et felles datasenter.
- Noe av problemene skyldes av kunder flytter mellom flere maskiner. Men en del kunder med sikkerhetskort (kode-kalkulator) fra Gjensidige Bank skaper problemer vi ikke helt forstår. Også gamle Nor24-kunder må registere seg på nytt, forteller bank-sjefen.
I løpet av uken mener Bergby det meste skal være rettet, men han kan ikke love noe.
- Jeg vil gjerne få presisere at problemene ligger i internett-systemene, kundenes penger og kontoopplysninger er trygge, sier banksjefen.