Vi har utsatt alle kortene til elleve forskjellige tester. Åtte av testene er basert på en betautgave av spillet Quake3Arena. Dette spillet utnytter mange svært moderne 3D-grafikkegenskaper. En test er basert på Quake 2, for å sjekke ytelsen på enklere 3D-grafikk. De to siste testene sammenligner hvor raskt skjermkortene greier å produsere ordinær 2D-grafikk.
Maskinen vi har testet alle kortene på er en Intel Pentium II 333 MHz-basert PC med 128 MB minne og Abit BH6 hovedkort. Operativsystemet var Windows 98 SE. Alle driverne til skjermkortene ble lastet ned i perioden 16. til 20. august og var de nyeste som var tilgjengelige i denne perioden.
For å sammenligne de nye kortene med kort basert på eldre teknologi, har vi tatt fram våre gamle Creative Labs 3D Blaster Voodoo2 og Matrox Millenium G200, begge med 8 MB minne. Matrox-kortet ble brukt i forbindelse med 2D-testene, mens Voodoo2-kortet fikk arbeide under 3D-testene. Selv om ytelsen til Voodoo2-kortet i mange tilfeller ikke er så langt unna (eller faktisk bedre enn) de nyere kortene, er grafikkvaliteten på dette gamle kortet mye dårligere.
Kort | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
CL 3D Blaster Voodoo2 8 MB + Matrox Millenium G200 8 MB | 5,4 (2) | 27,7 | 6,1 (2) | 36,8 | 12,1 (2) | 28,4 | 19,1 (2) | 37,5 | 45,7 | 131 | 357 |
ATI Rage Fury 32MB | 12,6 | 19,5 | 14,8 | 21,8 | 19,9 | 27,2 | 26,1 | 28,5 | 52 | 123 | 345 |
3Dfx Voodoo3 3000 | 22 | 22,3 | 23,8 | 24,1 | 23,3 | 23,7 | 24,2 | 24,6 | 63,6 | 124 | 346 |
Hercules Terminator Beast 99 (3) | 5,8 | 8,1 | 8,4 | 11,3 | 8,8 | 10,3 | 12,2 | 12,3 | 44,7 | 70 | 212 |
Diamond Stealth III S540 | x (4) | x (4) | 22,5 | 37,7 | x(4) | x (4) | 30,1 | 44,8 | 51,1 | 116 | 337 |
Creative Labs 3D Blaster Savage 4 | 6,4 | 10,3 | 10,2 | 15,7 | x (1) | 15,4 | x (1) | 20,9 | 43,2 | 114 | 303 |
Hercules Dynamite TNT2 Ultra | 30,6 | 36,8 | 39,6 | 41,6 | 40,4 | 41,4 | 42,9 | 43,3 | 70,0 | 133 | 375 |
Diamond Viper V770 Ultra | 21,9 | 27 | 29,8 | 30,6 | 29,6 | 30,1 | 31,7 | 32,0 | 57,0 | 125 | 335 |
Creative Labs 3D Blaster Riva TNT2 Ultra | x | x | x | x | x | x | x | x | 59,3 | 139 | 370 |
- Savage 4 støtter ikke 1024x768 i FQ, men støtter flere høyere oppløsninger. Underlig …
- De spesielle OpenGL Voodoo-driverne fungerte ikke, Quake 3 krasjet. I 800x600 HQ-testene yter Voodoo2-kortet omtrent fire ganger så mye med Voodoo-driverne som med standard OpenGL/Direct3D-drivere.
- Tidlig utgave av driverne (0.62.80303)
- Programmet hang midt under testen
Testnummer | Testnavn |
1 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo1.dm3 HQ (1024x768) |
2 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo1.dm3 HQ (800x600) |
3 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo2.dm3 HQ (1024x768) |
4 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo2.dm3 HQ (800x600) |
5 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo1.dm3 FQ (1024x768) |
6 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo1.dm3 FQ (800x600) |
7 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo2.dm3 FQ (1024x768) |
8 | Quake3ArenaTest 1.07 q3testdemo2.dm3 FQ (800x600) |
9 | Quake 2 timedemo1 (800x600) |
10 | WinBench High-end (1024x768x16) |
11 | WinBench Business (1024x768x16) |
FQ = fast quality, HQ = High quality
FQ tilsvarer : | HQ tilsvarer: |
16-bits farger
Lightmap belysning Lavt geometrisk detaljnivå Teksturdetaljnivå på omtrent 40/100 Komprimert teksturkvalitet Bilineært teksturfilter |
32-bits farger
Lightmap belysning Høyt geometrisk detaljnivå Teksturdetaljnivå på omtrent 65/100 32-bits teksturkvalitet Trilineært teksturfilter |
Les konklusjonen: Testvinneren gir mest for pengene.