Storebror på TV og Internett i USA

TV-konseptet Big Brother, der en gjeng mennesker sperres inne i et hus med 28 kameraer og 60 mikrofoner i alle rom, åpner i USA denne uken. Internett spiller en hovedrolle.

Programmet hadde premiere på amerikansk TV onsdag denne uken, og selskapet CBS håper serien skal bli like populær i USA som den har vært i Europa.

I tillegg har CBS satset på Internett, og lagt ut videostrømmer fra huset på nettet slik at alle kan logge seg inn når som helst og se hva folkene gjør i huset.

Da programmet gikk i Tyskland hadde TV-selskapet lagt ut videostrømmer sammen med en plantegning av huset og mulighet til å følge deltagerne overalt de gikk i huset.

I Big Brother stenges fem menn og fem kvinner inne i et hus i 89 dager, og de overvåkes av 28 kameraer og 60 mikrofoner, og det tyske TV-selskapet hevder å ha hatt 200 millioner sidevisninger iløpet av konkurransen, melder CNN Danmark.

Showet skal sendes på TV fem kvelder i uka én time hver kveld, mens internettsendingene forståeligvis går hele tiden.

Grunnpremisset for programmet låner mye av inspirasjonen fra webkamera-fenomenet på Internett, og TV-selskapet føler seg trygge på at folks kikkertrang skal gjøre serien til en suksess.

CBS betalte 20 millioner dollar til rettighetshaverne Endemol Entertainment, men skal ha stor tro på at storebror-konseptet skal banke selv den amerikanske utgaven av Robinson-ekspedisjonen, som etter to uker nå ligger på 25 millioner seere.

Utover i programmet blir folk stemt ut av seere og deltagere i samarbeid, og vinneren stikker av med en halv million amerikanske dollar.

Til toppen