Storebror ser deg, men ser du storebror?

Konvergens-konseptet Big Brother ble lansert i USA i forrige uke, med 22 millioner TV-seere. Fire dager senere skiftet 14 millioner av dem kanal.

Big Brother-konseptet har gått på TV og Internett i Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sveits, og det amerikanske TV-selskapet CBS håpet det skulle slå an der over også.

Selskapene kjøpte rettighetene for 20 millioner dollar, og innredet så sitt lille eksperiment-studio i utkanten av en av sine parkeringsplasser. 'Studioet' er et hus med piggtråd rundt, hvor hver kvadratcentimeter er dekket av videokameraer og mikrofoner.

Selv på toalettet er det opptaksutstyr, men det kan deltagerne velge å slå av.

Mer om Big Brother:


Storebror på TV og Internett i USA

Onsdag kveld i forrige uke var premierekveld, og da hadde programmet 22,4 millioner seere. Men derfra ble det nedoverbakke skriver Associated Press. Allerede dagen etter var antallet sunket til 11,6 millioner ifølge AC Nielsens målinger, og på fredag gikk det ytterligere ned til 8,6 millioner.

Men det var lørdagskvelden som bragte de mest oppsiktsvekkende tallene. 'Bare' 6 millioner seere gadd å klikke seg inn for å følge med i hva de ti ungdommene drev med.

Selv om lørdagskvelder i juli ikke akkurat er TV-dag nummer én, er det flere som mener CBS får problemer med å forsvare investeringen.

- De kommer til å slite med å snu denne trenden, den er ganske stygg, sier Marc Berman, en TV-analytiker fra Media Week Online til AP.

I tillegg til at programmet skal sendes hver ukedag utover sommeren, har CBS lagt opp en egen nettside hvor man til enhver tid kan gå inn og kikke på fire forskjellige videostrømmer fra huset, noe som ble meget populært da den tyske versjonen av programmet gikk i vår.

Til toppen