Storkonflikt skaper Klondyke-stemning i nettaviser

Den danske reklamebransjen raser, annonsørene fortviler, mens web-redaktørene på øene gnir seg i hendene. Storstreiken har styrt informasjonshungrige dansker til datamaskinen.

Den danske storkonflikten pågår nå på åttende døgnet med stor sjanse for opptrapping gjennom lock-out fra arbeidsgivernes side fra i morgen.

Men det er ikke alle aktører som gråter bitre tårer:

I danske Politiken, med sitt delte fokus på papir og nett, opplever journalistene nå for første gang full fres på Internett; sakene de lager blir lagd eksklusivt for den elektroniske versjonen, mens annonseavdelingen kan konsentrere seg om å melke annonsørene i den sterkt økende trafikken på nettet.

Men også de aktørene som under konflikten gir ut papirutgaver har satt online-utgavene i høygir.

Den danske næringslivsavisen Dagbladet Børsen tar vanligvis betalt for hovedinnholdet av sin nett-tjeneste, men har åpnet portene for alle nettbrukere under konflikten.

Betal-avisen Jyllands-Posten gir nettbrukerne oppdatert gratisinformasjon om konflikten (inkludert vital info om danske bussavganger) og benytter muligheten til å gi nye brukere én måneds gratis tilgang til hele online-utgaven.

Felles for alle avisaktørene er at de har fått en tre- til firedobling av bruken og regner med å stabilisere gjennomsnittsbruken på et høyere nivå når konflikten er over. Forutsatt at serverne greier å takle den økende trafikken.

Redaksjonssjef på Dagbladet Børsen, Mikael Lindholm, sier til Politiken Computer at avisene driver en voldsom posisjonering på nettet under den pågående konflikten.

- Det er første gang man ser en egentlig konkurransesituasjon på internettet, sier han og mener at fordommene mot nettet fortsatt er til stede i fullt monn blant danske journalister, blant annet på grunn av manglende prestisje.

Men det er ikke bare nyhetsavisene som er rammet av konflikten. Også fagforeningenes egne fagblad må finne andre distribusjonsmåter. Aktuelt skriver at redaktøren av Fagbladet som vanligvis gis ut i et opplag på 350.000 eksemplarer, nå har opprettet en spesiell nyhetstjeneste på fagforeningens intranett (i realiteten et ekstranett) for å bringe oppdateringer ut til de tillitsvalgte i ulike bedifter.

For danske aviser kan streiken generelt komme til å bli kostbar. Ikke bare mister papirutgavene annonseinntekter; de står også i fare for å bli saksøkt av reklamebyråer.

Børsen Online skriver at direktøren i Danmarks største business-to-business-byrå vil kreve erstatning for ferdigproduserte annonser som de ikke får noen avsetning for i andre medier og heller ikke kan benytte etter at konflikten er bilagt. Jørgen Almberg i DotZero innrømmer at de ikke står sterkt juridisk, men mener det er reklamebransjens plikt å kreve dette på vegne av kundene, altså annonsørene.

Han får støtte av lederen av den danske bransjeforening for reklame, DRB, som ikke vil gi en offisiell holdning før saken har vært diskutert, men likevel erkjenner at reklamebyråer (og mediebyråer) vil lide milliontap i forbindelse med streiken.

Til toppen