Storkontrakt for norsk reisebestilling på nett

Turoperatøren Apollo gir nå mulighet for automatisert bestilling av nettreiser, gjennom et samarbeid med norske Solfaktor.com. Hittil har selskapets reiser vært søkbare på nett, men selve bestillingen var ikke automatisert.

– Jeg anslår at avtalens verdi ligger på omtrent 50 millioner kroner over de neste 12 månedene. Målet er å selge 10 000 Apollo-flyseter første året, sier daglig leder Hans Christian Birkeland i Solfaktor, i en pressemelding.

Han forteller at Solfaktor lenge har hatt slike avtaler med flere små og mellomstore reisebyråer og turoperatører, men dette er første gang et nettreisebyrå får en slik avtale med en av de tre store turoperatørene i Norge.

Solfaktor har også tidligere formidlet reiser for Apollo, men deler av prosessen har vært manuell. Dette har både tatt mer tid og kostet mer enn når hele handelen skjer via nettstedet der bestillingen finner sted.

Avtalen er inngått med Apollos internasjonale morselskap Kuoni Scandinavia. Dette er et selskap med 650 ansatte og totalt 700.000 reisende i året.

Solfaktor er en norskeid feriesøketjeneste og nettreisebyrå med 4 ansatte i Oslo. Bruttoomsetningen var i 2004 på 140 millioner, mens nettoomsetningen ble seksdomblet fra 2003, til 20 millioner. Driftsresultatet kom opp i 1,7 millioner.

Til toppen