Storopprydning i Orkla Medias nettselskaper

Både JobbNett og BilNett har virkelig fått kjenne de dårlige tidene innen mediebransjen på kroppen og har måttet kutte mange ansatte.

Lise Nicolaysen, med fortid i Skiens-avisen Varden og nettkonsulentselskapet WebPlan (i dag Saxotech) kom inn i BilNett i oktober i fjor. Fra 1. juni i år overtok hun også sjefansvaret for JobbNett etter Jarle Drevdal.

- Økonomien i selskapene har ikke vært så veldig spreke. Vi har måttet konsolidere stillingen og legge om driften for å gå videre, sier hun til digi.no.
Den siste tiden har til sammen 13 personer måttet forlate de to selskapene, de aller fleste selgere. Totalt åtte har forlatt JobbNett, mens fem er forsvunnet fra BilNett.

- Stillingsbasen er den viktigste delen av JobbNett, den jobber vi videre med. Det er seks stykker som er igjen, hvor av tre er selgere, en er på produksjon, en på administrasjon og en sitter på en felles sentralbordfunksjon med BilNett, opplyser hun.

Til sammen 11 selgere må finne seg en ny jobb etter å ha solgt stilingsannonser for JobbNett og BilNett. Journaliststreiken hjalp altså ikke noe for bilselgerne i BilNett, mens stilingsmarkedet har vært svært tørt det siste året.

- Vi har gjort disse oppsigelsene på en helt ordinær måte og føler at det har vært en veldig ryddig prosess. Tilbakemeldingene vi har fått tyder også på det, sier Nicolaysen. Det innebærer at ingen av de ansatte har fått sluttpakker. Nicolaysen ønsker ikke å opplyse noe om den økonomiske situasjonen som har ført til oppsigelsene. Hun er imidlertid optimistisk med tanke på fremtiden.

- Vi har gjort en jobb for å konsolidere stillingen og håper dette blir bra. Det er jo viktig at vi gjør denne jobben før opprettelsen av det nye selskapet, mener hun.

Den nye satsingen hun tenker på, er utfordreren til FINN, det nye rubrikkselskapet på Internett som A-pressen og Orkla Media skal samarbeide om.

Les saken her:

Hvordan fremtiden for JobbNett og BilNett blir i det nye selskapet, vil Nicolaysen ikke si mer detaljert om enn at de skal integreres inn i den nye storsatsingen.

Orkla Media har også tidligere måttet gjøre innhogg i sine digitale satsinger:


Til toppen