Stort digitalt hopp for offentlig sektor

Morten Meyer og Erna Solberg åpnet i dag den halv-ferdige versjonen av den kommende MinSide-portalen.

Med åpningen av en ny versjon av Norge.no gjør norsk offentlig sektor et stort digitalt hopp.

Åpningen i dag kom som en del av planen for å bygge MinSide.no, den kommende samlingen av offentlige tjenester som servere brukertilpasset informasjon når man logger seg på.

MinSide var først lovet åpnet i juni, og selv etter utsettelsen til desember er målene ambisiøse. digi.no skrev tidligere i våres at det likevel kom en lansering i juni og i dag morges åpnet moderniseringsminister Morten Andreas Meyer og kommunalminister Erna Solberg opp den nye versjonen av Norge.no, den eksisterende samlesiden for offentlig informasjon i Norge.

Med den nye versjonen gjør Norge.no et stort hopp mot de aller mest moderne portalene i andre land. Det er land som Canada og England som leder i digitalisering av offentlig sektor og Meyer har vært på besøk begge steder. I begge disse landene er det målet om et felles kontaktpunkt som dominerer og det er dette Meyer har kopiert.

Moderniseringsdepartementet har gjort flere store grep, hvorav en perspektiv-endring er den viktigste.

For før var norge.no organisert slik departementene og kommunene selv planlegger.

- Norge.no er nå organisert etter folks behov slik at man skal kunne finne frem uten kunnskaper om hvordan offentlig forvaltning er organisert, sa Meyer under pressekonferansen.

Norge.no lister nå istedet opp tjenester og funksjoner alfabetisk, for eksempel "Byggesaker" og brukere trenger heller ikke å tenke på om dette er en statlig tjeneste eller administeres av kommunene.

Brukere kan også taste inn sitt kommunenummer og få opp en liste over digitaliserte tjenester. Under pressekonferansen demonstrerte Meyer - litt humoristisk - at Hamar har laget utskrivbare skjema for å søke om barnehageplass, mens søknad om skjenkebevilgning kan fylles ut og sendes inn på skjerm.

Norge.no har dessuten nå fått kontekst-sensitive søk. Har man tastet inn postnummer og søker etter et ord som garasje (for å sjekke om dette skal byggesakmeldes) får man bare opp treff for sin kommune.

Regjeringen og Meyer har også kopiert Canada og Englands opplegg for et felles kontaktsenter for de som ikke klarer å bruke internett eller ikke finner frem. Et felles call-senter i Leikanger gir hjelp til alt mulig over et grønt nummer (800 30 300).

Brukere som allerede er på norge.no, men ikke finner frem kan fyre opp den nye chat-tjenesten. Tjenester bruker ikke systemer som IRC, den kjøres i et eget nettvindue og man får vite hvem man snakker med, både med navn og bilde.

Under pressekonferanse fortalte Meyer at MinSide-prosjekter går etter planen og at alt ligger ann til en lansering som lovet i desember.

Til toppen