Stort norsk forsøk med digital kino

Digitalisering vil gi langt bedre visuell kvalitet. Hollywoods største er med på forsøket.

1. mai starter Nordic-alliansen (NORway's Digital Interoperability in Cinemas) et forsøksprosjekt med digital teknologi i norske storkinoer.

De største kinosalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen og Haugesund vil få installert verdens mest avanserte digitale utstyr gjennom en nylig inngått samarbeidsavtale med Nordic, heter det i en pressemelding.

Kinokjeden Norsk Kinodrift deltar også gjennom sitt nyåpnede kinosenter på Hønefoss.

Ifølge Nordic vil man ta i bruk den nyeste digitale kinoteknologien fra Sony og Texas Instruments, slik at filmene heretter vil kunne vises i en kvalitet som overgår dagens 35 mm-fremvisning. Forsøksprosjektet presenteres på et seminar på Kosmorama filmfestival i Trondheim i dag.

Nordic- prosjektet skal i løpet av en 12-månedersperiode undersøke forhold som følger av installering og samkjøring av et landsdekkende nettverk for digitalt kinoutstyr.

Prosjektet er et samarbeid mellom Telenor, filmportalen Filmweb, installasjons- og serviceselskapet Hjalmar Wilhelmsen, NTNU og Midgard MediaLab i Trondheim, samt Unique Promotions (pionerselskapet innen digital kinoreklame). Forsøksprosjektet er muliggjort gjennom et bidrag på 1,5 millioner kroner fra bransjeorganisasjonen Film&Kino.

Kinodirektør i Trondheim, Egil Akselsen, sier i pressemeldingen at digitaliseringen kommer til å revitalisere norske kinoer. Trondheim kino var først i verden med å installere Sonys mest avanserte 4K-prosjektør som gir fire ganger så høy oppløsning som HDTV. Flere av disse prosjektørene kommer til å bli plassert på norske kinoer i prosjektperioden.

Kinoer som deltar i Nordic-prosjektet er: Oslo Kinematografer, Trondheim kino, Bergen kino, Kinokjeden Norsk Kinodrift (Hønefoss), Kino 1 i Stavanger og Sandnes, Kino City i Drammen og Edda kinosenter i Haugesund. Disse skal alle digitalisere en til to av sine største kinosaler. Utstyret skal samkjøres i et riksdekkende nettverk som kommer til å sende alt fra de nyeste storfilmene fra Hollywood til gamle klassikere, samt nytt innhold som sport, konserter og spesielle live-arrangementer.

For to uker siden hadde Nordic møter med toppsjefene for teknologi og distribusjon i samtlige seks Hollywood-studioer (Paramount, Sony Pictures Entertainment, Twentieth Century Fox, Universal, the Walt Disney Company, Warner Bros) for å informere dem om planene i Norge. Alle var usedvanlig positive til prosjektet og understreket behovet for en testfase. Studioene bekreftet også at de ville støtte det digitale kinomarkedet gjennom å levere digitale versjoner av sine filmer, heter det i pressemeldingen.

I tillegg til Nordic-prosjektet kommer Norge til å få enda flere digitale installasjoner takket være Kristiansand D Kino Allianse, hvor blant andre Agder Energi, Arts Alliance Media og teknologibedriften Ella er partnere.

Følgende kinosaler skal digitaliseres:

  • Oslo: Colosseum 1 (store Colosseum), Colosseum 2 (nest største sal)
  • Bergen: KP1 (største sal i Konsertpaleet), Magnus Barfot 2 (Største sal i Magnus Barfot kinosenter)
  • Trondheim: Prinsen 5 + 6 (største to saler i Prinsen kinosenter – Nova 1 og Prinsen 3 er allerede digitalisert)
  • Kino 1: Sal 5 i Stavanger (den største salen), Sal 7 i Sandnes (luksus-sal)
  • Kino City Drammen: Sal 1 (den største salen)
  • Edda Kinosenter, Haugesund: Edda 1 (den største salen)
  • Hønefoss kino: Største kinosal

    Les også:

Til toppen