Stortinget uten telefon

Siden tirsdag morgen har det vært store problemer å komme igjennom til Stortinget. Telia mener alt er greit, men både sentralbordet og direktenummer gir kun fra seg opptattsignal.

På Stortinget debatterer de og leser dokumenter, men snakker ikke i telefon. Det er nemlig i øyeblikket nesten umulig å få tak i Norges øverste politiske myndigheter. Ringer du sentralbordet på Stortinget eller direktenummer, får du opptatt. Slik har det vært siden i dag morges.

Først da digi.no ringte Telenors feilmeldning, klarte de å sette oss over til Stortingets sentralbord. Der melder en hyggelig, men meget stresset dame at det er store problemer med telefonsystemet.

En skulle kanskje tro at en så viktig institusjon som Stortinget var sikret gjennom backup-systemer, men det er åpenbart ikke tilfelle. Tvert i mot har Stortinget vært såpass prisfokusert at det ikke engang er Telenor, men svenske Telia som har levert telefonsystemet til vårt øverste politiske styringsorgan.

På grunn av vinterferie er det vanskelig å få noen kommentar fra Telia. Etter litt om og men får vi tak i Erling Nilsen, system- og service-direktør som er hjemme på vinterferie. Først forteller Nilsen at Telia gjennom sine overvåkningssystemer ikke kan se noen feil og forteller at de kom rett igjennom til Stortingets driftssjef.

- Det er vi som har levert telefonsentralen, men det er Telenor som har service-avtalene. Vi forsøkte å ringe nå og får opptatt slik du får. Det må enten være en alvorlig feil på sentralen eller bylinjene til Telenor, sier Nilsen.

Heller ikke hos Telenor kjenner de til noen feil når digi.no ringer. Kanskje politikerne ikke savner alle telefonene, men setter pris på at de endelig får tid til å lese sine dokumenter...

Til toppen