Stortingskomité vil se nærmere på politisk nettreklame

TV 2 sensurerte reklamen på TV-kanalen, men sendte filmen i usensurert form på nettsidene. Lederen for Stortingets kulturkomite, May-Helen Molvær Grimstad, vil nå se nærmere på reklame på Internett.

Trass at politisk reklame er forbudt på TV, er det ikke forbudt på Internett, avis eller radio. Dette illustrerer Norges største kommersielle TV-kanal til fulle med en sladdet TV-reklame for Sykepleierforbundet. På forsiden av TV2.no kan du finne reklamefilmen

Sammen med reklamebyrået Dinamo og Ingebrigt Steen Jensen sendes en sensurert reklamefilm på TV 2, som henviser til TV 2s nettsider. Dermed har Sykepleierforbundet gjennom sin lønnskamp fått forbudet med politisk reklame på TV til å blekne.

Lederen i Stortingets kulturkomite, May-Helen Molvær Grimstad (bildet) fra KrF, sier til digi.no at TV 2 med dette muligens har brutt loven om politisk reklame på TV, og at fjernsynskanalen uansett har strukket strikken langt i omgåelsen av regelverket.

- Dette er vanskelig å si hvordan man skal tenke på Internett i denne forbindelsen, enten som en separat del av TV kanalen, eller som en del av TV2 sitt tilbud. Men vi skal absolutt se nærmere på hvorvidt vi skal reagere på denne formen for reklame, sier Grimstad til digi.no.

Kulturdepartementet har tidligere slått fast at Internett ikke er kringkasting og dermed heller ikke rammes av Kringkastingsloven.

Hun syntes det er leit at TV 2 omgår og undergraver forbudet mot politisk reklame på TV.

- Denne forbudet ble til slik at vi ikke skulle få amerikanske tilstander her i Norge, med reklamekampanjer som grenser opp mot propaganda, med mye emosjonelt innhold og ikke så mye sak, sier Grimstad. Hun vil ikke utdype hva hun konkret vil gjøre i denne saken.

Informasjonssjef i Sykepleierforbundet, Gunn Janne Myrseth, sier til digi.no at de hadde tenkt å sende filmen som normalt på TV2, noe de ikke fikk lov til av kanalen. Det var da ideen om å gjøre selve filmen på nettet, men å bruke reklameplassen i TV 2 til å reklamere for den forbudte nettreklamefilmen.

Myrseth sier til digi.no at hun ikke tror oppstusset rundt reklamefilmen og forbudet mot politisk reklame, kan skygge over saken de sloss for.

- Ser folk reklamen vår så er vi fornøyd. Da har vi nådd frem med budskapet, sier hun til digi.no.

Hjernen bak filmen, Ingebrigt Steen Jensen, leder for reklamebyrået Dinamo, sier til digi.no at filmen på en måte er et svar på forbudet mot politisk reklame på TV, noe han mener begrenser ytringsfriheten.

- At Grimstad mener dette er spekulativt kan være det samme, poenget er at filmen ikke er ulovlig, men i strid med en idiotisk lov. Det er noe av poenget, sier Jensen.

Han tror ikke at politiske partier nå vil komme for å gjøre det samme.

- Å være førstemann er gøy, men å være andremann er bare teit.

Kampanjen vil bli kjørt til og med torsdag denne uken. Grunnen til at kampanjen ikke vil gå lenger, er at kampkassen til Sykepleierforbundet har fått reale innhugg etter at de annonsere både på web og på TV.

Informasjonsjef i TV 2 Rune Indrøy, sier til digi.no at fjernsynskanalen har holdt seg til lovens minste bokstav når de sa ja til å gjøre reklamestuntet.

- Det er ikke lov med politisk reklame på TV, men det er lov på Internett. Det vi gjør her er nettopp å følge det. Hva politikerne har bestemt får du snakke med dem om, sier han til digi.no.

Til toppen