Støtteapparat for Kodaks digitale kameraer

I forbindelse med norgeslanseringen av Kodaks nye digitale kamera DC210 Zoom, innleder Kodak Norge et samarbeid med Interfoto AS og Daguerre Distribusjon. - Målet er å utvikle et støtteapparat som kan erobre et konsumentmarked for digital bildebehandling, sier PR-direktør Annar Skjegstad.

Patrik Bluhme, salgsansvarlig for det nye kameraet i Norden, er svært optimistisk med tanke på konsumentmarkedet. Undersøkelser hittil tyder på at den som typisk bruker et digitalt kamera ikke gjør det privat, men er en forsikringsperson eller en eiendomsmekler som trenger en enkel måte å håndtere bildedokumentasjon på.

Bluhmes optimisme bygger dels på hans oppfatning av kameraets egnethet, dels på markedsundersøkelser. digi.no har ikke hatt anledning til å prøve kameraet DC210 Zoom på egen hånd. Men ut fra spesifikasjonene er det forholdsvis lokkende. Prisen inklusiv mva er såvidt under ti tusen kroner. Du får blenderautomatikk, zoom (29 mm til 58 mm) og blitz med anti-rødøye egenskaper. Oppløsningen på bildene er 1152 x 864 eller 640 x 480 punkter, begge i 16,7 millioner farver. Utskrifter fra standard blekkskriver i 10 ganger 15 cm på Kodaks nye spesialpapir ligger tett opptil den kvaliteten du får fra fotoforretningen ved framkalling av vanlig film. Et mini-PC-kort på 4 MB lagrer 16 bilder i høy oppløsning eller 60 i lav oppløsning, direkte i jpg-format, eller i Kodaks eget FlashPix-format. Begge formatene er like kompakte.

Kameraet kan koples til et tv-apparat for å vise bilder, eller til en PC via seriekabel. Med PC-kort, legger du det interne mini-kortet på en adapter, kiler det rett inn i PC-en og behandler lageret som en vanlig liten disk. Bilder kan også vises på en LCD-skjerm på baksiden av kameraet, der du ellers styrer mange av funksjonene. Trenger du større lagringskapasitet på kameraet, kan du skaffe flere mini-kort, foreløpig fra 2 til 20 MB. Et 60 MB mini-kort ventes om noen måneder. Erfarne brukere sier det er enklere å holde oversikten med kort med noenlunde samme kapasitet som en standard film, og heller ha flere av dem. Et 10 MB kort koster 1900 kroner, et ekstra 4 MB kort under 1000 kroner.

Hovedtallene i Bluhmes markedsundersøkelser er et forventet salg av 16,5 millioner multimedia PC-er i Europa i år, hvorav over halvparten buntes med en Kodak-vennlig skriver fra Hewlett-Packard, Epson eller Canon, samt en salgsprognose for digitale kameraer i 800-dollars klassen på 355.000 enheter i 1997, stigende til 2 millioner i 2001.

Selv om denne optimismen slår til, er det langt igjen før konsumentmarkedet lar seg omvende fra kjemikalier til elektronikk. Det tas 60 milliarder bilder med Kodak Gold film hvert år. Bare tre prosent framkalles i mer enn to kopier, bare en prosent forstørres.

Kodaks markedsstrategi hviler følgelig på to bein: For det første må en ny brukergenerasjon erobres, som setter pris på de mulighetene digital bildebehandling åpner for. For det andre må det bygges et apparat med tjenester som gjør det mer attraktivt å ta det avgjørende skrittet. Lokkemidler er mellomløsninger der folk for bildene sine både kopiert og digitalisert. Det er her Interfoto og Daguerre Distribusjon kommer inn. Daguerre er opprettet med utgangspunkt i Interfoto, og er spesialisert på digital fotografering og bildebehandling, med produkter fra Kodak, Nikon og Linotype-Hell.

- Blant de mer spennende idéene er opplegg som gjør det enkelt å legge private bildekataloger ut på Internettet og spre dem til venner og kjente derfra, sier Skjegstad. - Vi vurderer ulike former for tjenester og utstyr som gjør at digitale kameraer også kan appellere til folk uten avansert datautstyr. Nøkkelen her er fotoforretningene, for veiledning, utskriftsordninger, med mer.

Egil Nilsson i Interfoto, også styreformann i Daguerre, sier han lar seg inspirere av bruksmønsteret til sin 17-årige datter som har eksperimentert med digitalt kamera blant venneflokken det siste året. I bildebehandling som i annen teknologi, er det ungdommen som står for det avanserte forbruket.

Til toppen