- Kvasir har full rett til å velge hvor mange oppføringer de vil gi en bedrift og i hvilke kategorier. På det punktet støtter vi vår konkurrent Kvasir fullt ut. Selv har vi valgt å bare legge inn toppsiden (www.fotophono.no), og ikke de ti undersidene Foto-Phono hadde foreslått.
Til gjengjeld har vi vurdert firmaets toppside til å være relevant for fire kategorier, sier såkalt lead surfer i Yahoo!Norge, Torstein Sivertsen.
De fire kategoriene Foto-Phono's forside blir oppført er:
Regionalt:Land:Norge:Fylker:Oslo:Næringsliv:Fotografi
Regionalt:Land:Norge:Fylker:Oslo:Næringsliv:Kommunikasjon og mediatjenester
Næringsliv og økonomi:Bedrifter:Fotografi
Næringsliv og økonomi:Bedrifter:Kommunikasjon og mediatjenester:Presentasjonstjenester
- Yahoo!-filosofien bak dette er at brukerne skal kunne finne frem til informasjonen, enten de starter fra Oslo, der bedriften ligger, fra Næringsliv eller med et søk. Utgangspunktet er imidlertid at nettstedet er relevant for kategorien, at den holder høy kvalitet og at den har interesse for brukerne. Hvis et firma vil synes i flere kategorier, kan de kjøpe en bannerannonse, sier Sivertsen og benekter Foto-Phonos påstand om fritt fram på Yahoo! (se egen sak i høyre margen under "Beslektede artikler")
- Det er ikke riktig som Skiba Bieler hevder, at Yahoo!s eneste begrensning er at linken fungerer. Hvis vi skulle
legge inn alle nettsteder som har en fungerende link, ville ikke Yahoo! vært til stor hjelp for brukere som leter etter relevant informasjon.Yahoo! Norge har altså bare registrert én av sidene Foto-Phono sendte oss, og ikke alle 11, som Foto-Phonos IT-ansvarlige hevder, sier Sivertsen til digi.no.
I Foto-Phono er IT-ansvarlig Irena Skiba Bieler fornøyd med at hovedsiden i hvert fall blir plassert i flere kategorier.
- Poenget mitt var at Foto-Phono ikke kunne legges under kun én kategori, og en oppføring i fire kategorier er et skritt på veien. Helst ville vi at underforsidene også ble oppført, men foreløpig er det nok at hovedsiden blir oppført flere steder, sier Skiba Bieler.
- Dette er også en pekepinn for meg, for hvordan jeg skal legge opp sidene. Jeg må legge ut mer informasjon om de ulike kategorier og organisere noe annerledes. For meg var det frustrerende å ikke få respons på hvorfor ikke våre underforsider kunne oppføres, men nå har i hvert fall noe blitt klargjort. Jeg skjønner at alle databaser drives på lavkostnad uten de store annonseinntektene ennå, og at de derfor ikke har kapasitet til å ta seg av alle, sier Skiba Bieler.