FORBRUKERTEKNOLOGI

Støtter Microsoft-modell for musikkutleie

Flere store aktører har uttrykt støtte for Microsofts musikkutleie framfor Apples modell med nettsalg.

3. mai 2004 - 08:19

Microsoft har utvidet sin mediespiller Windows Media med en ordning for opphavsrettshåndtering («digital rights management») som gjør det mulig å etablere en abonnementsordning der kunden kan overføre musikkfiler mellom en PC og bærbare musikkspillere.

Flere leverandører av bærbare spillere, blant dem Dell og Samsung, samt medieselskaper som Time Warner, Walt Disney og Roxio (nye Napster) har sagt at de vil benytte seg av denne teknologien. Medieselskapene ser for seg nedlastingstjenester der man ikke kjøper musikken, men har rett til å laste ned og lytte så lenge man er abonnent.

En mulig modell er uinnskrenket rett til nedlasting og utveksling mellom PC og bærbar spiller mot et månedsabonnement på 20 dollar, og at krav om at spillerne koples mot Internett – for eksempel gjennom PC-en – minst én gang i måneden for å få verifisert lisensen.

Det gjenstår og få rettighetshavernes organisasjoner til å godta en slik modell. Microsoft sier de regner med at dette går i orden, og at modellene vil kunne debutere kommersielt innen rundt fire måneder.

Denne typen abonnementsordninger utfordrer spesielt iTunes-ordningen til Apple, der brukerne kjøper musikk for 99 cents per spor.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.