Facebooks toppleder, Mark Zuckerberg, skapte ikke jubelscener på Wall Street med sine resultater for andre kvartal. Veksten er er for lav og marginen krymper. Dessuten har de enda ingen oppskrift for å tjene godt på den kraftige veksten i mobilbruken. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

Straffet Facebook

Mark Zuckerberg overbeviste ikke.

Torsdag kveld, etter at den ordinære aksjehandelen var over på Nasdaq-børsen, leverte Facebook resultater for andre kvartal. Tallene viste det mange hadde fryktet: Veksten til selskapet er i ferd med å stoppe opp men det har ikke kostnadene.

Laveste vekst noen sinne

Omsetningen i kvartalet endte på 1,2 milliarder dollar, fra 895 millioner dollar samme periode i fjor. Veksten på 32 prosent er den laveste Facebook har hatt som selskap. Selv om omsetningen var omtrent som forventet var inntektene fra tjenestesalg lavere enn forventet med 192 millioner dollar.

Driftsmarginen endte på 43 prosent, ti prosentpoeng laver enn hva selskapet hadde første kvartal i fjor. Nettoresultatet endte med et underskudd på 157 millioner dollar, mot et overskudd på 240 millioner dollar samme periode i fjor.

Uendret resultat

Men tar vi vekk kostnader i forbindelse med børsnoteringen og en del andre engangskostnader, endte nettoresultatet med et overskudd på 295 millioner dollar, ti millioner mer enn samme periode året før.

Resultat per aksje, fratrukket en del engangskostnader, endte på 12 cent uendret fra samme periode i fjor.

955 millioner brukere

Facebook kunne opplyse at selskapet nå har 955 millioner brukere som er aktive på månedsbasis i juni, en vekst på 29 prosent fra samme periode i fjor. Antall daglig aktive brukere endte på 552 millioner brukere, en vekst på 32 prosent fra samme periode i fjor.

Den største veksten var i antall månedlige brukere på mobil, som endte på 543 millioner brukere. Det representerer en vekst på 67 prosent, melder Facebook i sin kvartalsrapport.

Aksjefall

Aksjekursen til Facebook har vært under press fra selskapet gikk på børs i midten av mai. Selskapets første kvartalsresultater hjalp ikke på det.

Da Zynga, som leverer spill til Facebooks plattform, kunne presentere svært skuffende tall for andre kvartal sørget det for at aksjekursen til Facebook falt over 8 prosent torsdag. I utvidet handel falt aksjene til Facebook ytterligere med over 10 prosent.

Facebook kom ikke med noen fremtidsutsikter eller guiding til hvordan de kommende kvartalene vil se ut.

Til toppen