Straks får du TV 2. Men først reklamen...

TV2 lanserer reklamepauser for nettsurferne. På kanalens nye nettsted vil du sendes innom en reklameside før du kommer til den siden du ba om. Også forsiden på nettstedet er tilsalgs.

På spørsmål fra digi.no om ikke kanalen er redd for at dette skal irritere nettbrukerne, svarer markedssjef Kjetil Flood:

- Jo. Vi må føle oss litt frem på dette. Men elementene som ligger på annonsesidene er under ti kilobit, så de skal ikke ta lang tid å laste ned.

Han sier videre at kanalen er interessert i å lage en god tjeneste både for brukere og annonsører. Dersom brukerne reagerer mot annonsesidene, vil kanalen derfor fjerne dem. Men sett fra annonsørenes side, er disse sidene ypperlig for å skape oppmerksomhet.

- Vi kan også selge plassen på forsiden. Der har vi mulighet til å legge inn lyd i annonsen også.

Dermed vil kanalens egenprofilering med TV 2-logoen vike plassen, dersom en annonsør finner frem lommeboken. Denne type annonser har tidligere skapt debatt i utlandet. Den sveitsiske avisen Tages-Anzeiger solgte forsiden på sitt nettsted til Microsoft for 5.000 kroner tidligere i sommer. Forsøket ble todelt vellykket, fordi mange lesere valgte å klikke seg videre til Microsoft i stedet for å vente på avisen.

Hos TV 2 vil det være opp til annonsøren om annonsen skal inneholde en peker eller ikke. Flood er likevel ikke redd for at nettbrukerne skal snu ryggen til nettstedet av den grunn.

- Vi er nødt til å finne nye måter å selge annonseplass på om vi skal tjene penger på nettstedet. Får vi til det, skal vi gjerne ligge i forkant av bransjen med kreative annonseringsmuligheter, sier Flood.

Til toppen