BEDRIFTSTEKNOLOGI

Strategisk trekk eller katta i sekken?

For 910 millioner kroner kjøper CHS Electronic Inc. seg opp i teten i det norske og svenske distribusjonsmarkedet. SMG på sin side får en tung aktør i ryggen.

Jens Kanden
4. aug. 1997 - 21:31

Santech (SMG) ble introdusert på børsen i 1995 til en pris av 26 kroner per aksje - noe som verdsatte selskapet til rundt 1,154 milliarder kroner. Selskapet har siden den gang vært gjennom en fusjon med erkerivalen Micro Software Group og fått ny leder, Terje Christoffersen.

Grunnleggerne har forlatt selskapet som har gått i gjennom omfattende konsolideringer, kostnadskutt og oppsigelser. Den norske delen av selskapet har gjennomført en smertefull SAP-implementering som skapte leveringsvansker, kundeflukt og omsetningsvikt.

Det har vært langt mellom lyspunktene for selskapet, som ble grunnlagt i Sandefjord og fortsatt har sin forretningsadresse der. Aksjekursen har hatt en meget negativ utvikling og var på det verste nede på ti-tallet. Før helgen var selskapet kurset til NOK 14,90 per aksje som verdsatte selskapet til 661 millioner kroner.

CHS Electronics' tilbud på NOK 20,50 - som priser SMG til 910 millioner kroner - representerer således en premie på 249 millioner kroner. Dette er ikke småpenger, men gjør at CHS på kort tid vil trone over konkurrenter som Ingram Micro og Computer 2000 i Skandinavia. 910 millioner er fortsatt flere hundre millioner kroner under det Santech - uten Micro Software Group - var verdt etter børsintroduksjon i 1995, selv om selskapet da var overpriset.

Terje Christoffersen og co. har gjennomført omfattende organisatoriske og systemtekniske endringer, som gjørt at CHS kjøper et betydelig slanket selskap.

Santech har gått tilbake omsetningsmessig og resultatmessig det siste året. I første halvår 1997 har selskapet tapt 33 millioner kroner av en omsetning på 2,012 milliarder. Til sammenligning omsatte selskapet for 2,339 milliarder i første halvår i 1996 med et overskudd på rundt 23 millioner kroner.

Det kan virke mye å betale 910 millioner kroner for en bedrift med slike tall, men visse signaler tyder på at SMG kan være over den verste kneiken.

Forhandlere digi ha snakket med rapporterer at Santechs logistikk ser ut til å være tilbake i god gammel stand. Med SAP implementert, har selskapet igjen kapasitet til å ta vekst.

SMG er ledende datadistributør i Norge og Sverige, og har lenge hatt ønske om å komme inn på det norske markedet.

- Vi har visst at CHS har vært på vei inn i det norske markedet, så dette er helt greit for oss, sier markedsansvarlig hos konkurrenten EET Nordic, Tom Vedvik, til digi.

- På denne måten får vi én konkurrent i stedet for to, sier han.

Basert på tallene, er det helt sikkert er det at CHS må ta en del på strategi - og fremtidig-vekst-kontoen for at prisen på 910 millioner kroner skal forsvares.

digi vil følge utviklingen i denne saken fremover.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.