Strategisk viktig Merkantildata-avtale

- Avtalen med Tele Danmark er strategisk meget viktig for oss. Den gir oss et godt forsprang på våre konkurrenter i Norden, sier Tom Adolfsen til digi.no.

Samtidig med at Merkantildata inngikk en intensjonsavtale med Tele Danmark om kjøp av DanaData, ble det inngått en strategisk samarbeidsavtale med Tele Danmark.

- Tele Danmark ønsker at vi skal selge deres kommunikasjonsprodukter sammen med våre IT-løsninger i Norden, påpeker konsernsjef i Merkantildata, Tom Adolfsen.

- Dette gir oss et stort forsprang på våre konkurrenter. Tele Danmark vil ikke ha kapasitet til å håndtere flere slike avtaler på en godt stund, sier Adolfsen som dermed mener at han kan skape en verdifull luke til andre IT-selskap i Skandinavia.

- Den arbeidsdelingen som utkrystalliserer seg innen IT-, media- og telesektoren viser at de ulike bransjene vil innta nye, men sektorspesifike roller. Telesektoren vil fokusere på tilgjengelighet, pris, funksjonalitet og pålitelighet. Mediesektoren vil ønske å selge mest mulig av sitt innhold og IT-bransjen vil levere løsningene som gjør at aktørene kan utnytte teknologien mest mulig effektivt.

- Av teleselskapene var AT&T blant de første til å innse dette. Tele Danmark, med Ameritech på eiersiden, har også innsett hvilken rolle de må spille på sikt. Disse selskapene vil samarbeide på tvers av bransjene der hvor de ser seg tjent med dette, påpekte Adolfsen, som mener at avtalen mellom Tele Danmark og Merkantildata er et godt eksempel på en fornuftig rolledeling.

- Har du foreslått ett lignende samarbeid overfor Telenor?

- Telenor er der de er. Jeg har jevnlig kontakt med dem, men de er ikke modne for noe slikt enda. Hadde det vært noe tak i dem så hadde de solgt ut IT-biten raskere enn du kan si MØ! Nå vil de ikke kunne inngå noe slikt samarbeid med oss fordi det er i konkurranse med Telenor Bedrift. Det er synd for Telenor og det er faktisk negativt for hele IT-bransjen i Norge, fordi det sinker utviklingen.

Til toppen