HTML5 er plattformen for den nye streamingtjenesten til Beat. Her representert ved to av gründerne, Simen og Linn Dyveke Wilberg. (Bilde: Beat.no)

Streamer musikk med HTML5

Norske gründere tar opp kampen med Spotify og Wimp.

Det finnes etter hvert en rekke alternativer for de som ønsker å bytte ut eller supplere en plasskrevende platesamling med digitale streamingtjenester.

Spotify og Wimp er de mest kjente alternativene her til lands. Begge tilbyr millioner av låter for en snau hundrelapp i måneden. Begge tilbyr klienter til en rekke ulike operativsystem og mobiltelefoner.

En ny utfordrer åpner i morgen en konkurrerende tjeneste som i motsetning til disse satser på HTML5 som plattform.

Fredag går startskuddet for Norges første nettbaserte musikkstreamingtjeneste, kalt «Streaming fra Beat». Ingen installasjon er nødvendig.

- Det skal være enkelt og tilgjengelig. Det er også grunnlaget for at vi har fjernet behovet for å laste ned og installere et program, sier gründer og daglig leder Simen Wilberg i Beat.no til digi.no.

Fordelen er at det virker overalt, enten på jobb, hos svigermor eller hjemme i sofaen med iPaden din, forsikrer han. Dersom nettleseren ikke skulle støtte HTML5 finnes det også en Flash-versjon som reserveløsning.

I fjor sommer startet selskapet fra Gulen i Sogn- og Fjordane stykksalg av mp3-låter, med rabatt for medlemmer som betalte 80 kroner måneden. Og ble straks slaktet i Dagbladet. Forretningsmodellen var for lengst gått ut på dato, mente avisen.

Men Beat.no ga seg ikke av den grunn. Etter et halvt års hardt arbeid bygger de nå konseptet videre. For 99 kroner i måneden skal kundene få streame rundt 6 millioner ulike låter etter eget ønske.

Abonnentene får i tillegg anledning til å kjøpe enkeltspor og album til odel å eie, dersom de skulle ønske det. Her er prisene rundt 2-3 kroner per låt i mp3-format uten kopibeskyttelse (DRM).

Beat.no vil i likhet med Wimp ikke tilby reklamebasert gratisversjon, slik Spotify gjør.

Offline-modus

Ved lansering støtter heller ikke Beat avspilling av musikk uten nettaksess, men dette skal komme. Innen et par måneder, anslår Wilberg.

Hvordan offline lagring av låter skal fungere i en ren nettbasert tjeneste kan han foreløpig ikke si stort om, men forsikrer at dette skal fungere helt smertefritt.

Knyttes mot Facebook

I likhet med Spotify og Wimp satser nykommeren på delefunksjoner. Først og fremst knytter de seg tett til verdens største sosiale nettverk.

- Vi satser sterkt på deling av spillelister gjennom Facebook. Hver spilleliste du lager får sin egen URL (nettadresse). Det kommer «liker»-knapper til alle låter og spillelister. Listene vil etter hvert kunne sorteres etter hvor populære de er. Det kommer også flere spennende nye funksjoner som konkurrentene ikke har, men det får vi komme tilbake til.

Simen Wilberg jobber nå med den siste finpussen. I skrivende laster de opp selve låtbiblioteket til en hostingpartner i Danmark. Det er en tidkrevende jobb.

- Rett i underkant av seks millioner spor. XML-filen med metadata er alene på flere gigabyte.

- Hvor mange abonnenter trenger dere for å bli en suksess?

- Det kan jeg dessverre ikke si mye om, men jeg kan avsløre at det ikke er veldig mange. Vi er en veldig slank og effektiv organisasjon med fire ansatte. Terskelen for å lykkes er lav.

Målet med tjenesten er imidlertid langt større enn bare å få butikken til å gå rundt. Wilberg er offensiv.

- Ambisjonen er å bli en ledende musikkdistributør i Norge.

Startskuddet går i morgen, fredag klokken 12. Eller enda litt før dersom alt går på skinner. Beat.no smeller samtidig til med et uslåelig lokketilbud: Alle som vil kan prøve løsningen gratis i en måned. Helt uten forpliktelser.

Selskapet har selv lagt ut en kort presentasjon av konseptet i denne filmsnutten på Youtube:

    Les også:

Til toppen